Dette er en gammel artikel fra navisen.dk, som vi har valgt at publicere igen pga. det aktuelle snevejr.
Sne, slud og isglatte veje er lige om hjørnet, og tiden er ved at være inde til at bytte sommerdækkene ud og få monteret vinterdækkene på bilen.
Det er ikke snevejret, der er medvirkende til at bestemme, hvornår vi skal have vinterdækkene på, som man kunne forestille sig de fleste ville tro. Det hele afhænger af temperaturen.
– Når temperaturen er under fem grader, så bliver sommerdækkende hårde og så klistrer dækkene ikke fast til vejene. Vinterdækkene kan holde deres elasticitet i kulden, siger afdelingsleder Daniel Borgstrøm fra Quickpot i Glostrup.
Der er ikke fastsat regler for, hvornår man senest skal skifte til vinterdæk. Ifølge en pressemeddelelse fra Continental dæk Danmark A/S anbefales det, at man har vinterdækkene i orden, når temperaturen er under syv grader.
Derfor er de vigtige
– Hvis du ikke kører med vinterdæk, er chancen for at køre galt 50% højere, siger Daniel Borgstrøm.
Derudover mener afdelingslederen, at frost og kulde kan skabe problemer, hvis man for eksempel skal op ad bakker med sommerdæk på.
Generelt er der altså en væsentlig større sikkerhed ved at køre med vinterdæk.
Hvad hvis vi kører uden?
Man udsætter dels sig selv, men også sine medtrafikanter for stor fare, hvis man kører i de lave temperaturer og ikke har skiftet til vinterdæk.
– Man har simpelthen ikke kontakt med vejen på samme måde, for dækkene kan ikke sætte sig fast til vejen. Derudover er bremselængden på almindelige dæk markant længere, siger Daniel Borgstrøm.
Helårsdæk ikke sikkert nok
Måske skulle man tro, at man med helårsdæk kan køre sikkert på vejene hele året rundt. Sådan er det ikke.
– Hvis du kører på motorveje og længere strækninger, er det ikke nok med helårsdæk. Du kan godt gøre det, men det er bestemt ikke noget vi anbefaler, siger afdelingslederen.
Daniel Borgstrøm påpeger, at helårsdæk kun er okay at køre på hele året rundt, hvis man kører bykørsel og hvis du kører max fem til ti kilometer om dagen.
Vinterdæks kendetegn
Ifølge pressemeddelelsen fra Continental Dæk Danmark A/S er vinterdæk kendetegnet ved at være mærket med et M+S og et snefnugsymbol. Der findes dæk, der alene er mærket med M+S, og som er egnet til sne og mudder, men dette er altså ikke et vinterdæk.
Man kan kende vinterdæk på deres meget grove og pileformet mønster, der gør, at dækkene har bedre ved at udlede vand og sne, således at det ikke sætter sig fast, men i stedet kan løbe ud af de kanaler, som er skåret i dækket.
Desuden skal bilisterne være opmærksomme på, at vinterdækkets egenskaber ændres, når dækket bliver slidt ned. For at sikre vinterdæks optimale egenskaber, skal mønsterdybden være mindst 4,0 millimeter.
Alligevel skal man huske, at selv de bedste vinterdæk ikke med sikkerhed kan bringe sig gennem vintervejret. Man skal derfor køre efter forholdene og følge med i vejrmeldingerne.