Gratis el-cykler hitter i Roskilde

I morgen ruller 40 el-cykler ud på cykelstierne i Roskilde. Kommunen vil sætte fokus på sundhed og miljø.

I morgen ruller 40 el-cykler ud på cykelstierne i Roskilde. Kommunen vil sætte fokus på sundhed og miljø. Cykelekspert mener dog, at el-cykler sender de forkerte signaler

Er du en af dem der haster af sted om morgenen med mappe under armen og bilnøglerne i hånden, så får du nu muligheden for at skifte scenariet ud med en vanddunk, rygsæk og cykelhjelm.

Fra i morgen kan man nemlig låne en el-cykel af Roskilde Kommune. Kommunen har købt el-cyklerne for at få folk ud af bilerne og op på cyklerne. Borgerne er så glade for ideen, at der nu er venteliste på el-cyklerne. Hver bruger har cyklen to måneder ad gangen, og skal så returnere den, så den næste i rækken kan få glæde af den. For at låne en el-cykel skal man minimum have fem km. på arbejde, man skal have en indboforsikring der dækker eventuelle skader, og man skal være borger i kommunen.
 

»Man vil rigtig gerne have fat i alle de bilister, der ikke rigtig kan overskue at komme op på en cykel, men som måske burde det,« siger Trine Sørensen, miljøvejleder i Roskilde Kommune.

Det er både mennesker med dårlig form og rygerlunger, men også ganske almindelige mennesker der skal benytte sig af tilbuddet.
 

Klima på dagsordnen


»Da vi er en klimakommune, vil vi forsøge at udlede så lidt CO2 som muligt, derfor skal vi have folk ud af bilerne og op på cyklerne, og så har vi altså valgt at investere i de her 40 el-cykler,« siger formanden for teknik og miljøudvalg i Roskilde Kommune, Torben Jørgensen (S)

Den generelle holdning fra folkene bag projektet er netop, at det er nemmere at få borgerne ud af bilen, hvis cyklen har en hjælpemotor. For så bliver det ikke ligeså hårdt, som hvis det er en almindelig cykel.
 

Torben Jørgensen har også selv tænkt sig at hoppe på el-cyklen, når der bliver en ledig

»Jeg er skam selv skrevet op til at komme op og køre, men der er jo kamp om det, så jeg vil ikke stå i vejen for borgerne, men jeg skal nok komme til at prøve det,« siger Torben Jørgensen muntert.

For meget hype om el-cykler
Mikael Colville-Andersen er såkaldt urban mobility expert, som er en ekspert i nye transportformer i bymiljøer, og samtidig er han cykelentusiast fra copenhagenize.com. Selvom han synes, at el-cykler er en fin idé til ældre, som ikke kan komme op på en almindelig cykel, er han bekymret for de signaler, som el-cyklerne sender til danskerne.

» Der er alt for meget fokus på el-cykler og alt for meget hype omkring dem. Vi risikerer at den næste generation i et af verdens største cykellande, pludselig ikke vil køre på den der gammeldags cykel uden hjælpemotor« siger Mikael Colville-Andersen.

Samtidig mener han også, at man skal overveje de trafikulykker, der følger med el-cyklerne pga. deres hastighed. Han forklarer, at man i Kina er begyndt at forbyde el-cykler nogle steder, fordi de er livsfarlige i trafikken.

Borgmesteren er optimistisk
2011 er dømt cykelår i Roskilde kommune, og borgmesteren, Poul Lindor Nielsen (S), mener, at tiltagene med el-cykler og cykelåret generelt kan sætte noget fokus på byen, og han er ikke bekymret for cyklisternes sikkerhed.

»Vi har en god teknisk forvaltning som er gode til at skærme af så der ikke sker noget med cyklisterne,« siger Poul Lindor Nielsen
Borgmesteren forklarer, at de har erfaring med afskærmning fra tidligere cykelevents.

En el-cykel har en tophastighed på 25 km/t
Det første hold afhenter sine el-cykler i morgen mellem 16-18 på Roskilde Kommune
Man kan tilmelde sig ventelisten på el-cyklerne på Roskilde Kommunes hjemmeside

Læs også

Cykelkampagne skal give glade medarbejdere

Kommunen udskyder cykelstier på Vesterbro