Små lokal-jernbaner er ofte dyrere end busser. Men regionerne lukker dem ikke. De får nemlig et kanonhøjt tilskud fra staten for at holde dem i live
Lokalbanerne på landet er meget dyrere, end en bus ville være. Men et kanonhøjt tilskud fra staten får regionerne til at holde lokalbanerne kunstigt i live. Det siger lektor og trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet.
”På nogle strækninger kan det faktisk bedre betale sig at sende passagerne med taxa i stedet for tog. Men regionerne er ligeglade, sålænge tilskuddet fra staten er så højt,” siger han.
Ingen kvaler staten betaler
Staten har nemlig ikke øremærket de penge, som de giver til regionerne for at bevare lokalbanerne. I 2010 betalte staten derfor 478 millioner til regionerne for at holde liv i lokalbanerne. Men regionerne betalte kun 383 millioner videre til de togselskaber, som stod for driften.
De sidste 100 millioner stikker regionerne direkte i egen lommen. De kan nemlig bruges til alt mulig andet end togdrift.
”Der er ikke nogen tvivl om, at vi kunne få meget mere offentlig transport for pengene, hvis vi overgik til eksempelvis busser. De her jernbaner er et økonomisk hul i jorden, men ordningen gør, at regionerne får flere penge i kassen ved at beholde dem,” siger han.
Siden 1970 er der ikke blevet lukket én eneste lokalbane i Danmark, som havde med persontransport at gøre. Og en del af svaret findes i den tilskudsordning, som er mellem staten og regionerne, mener Harry Lahrmann.
”Det er simpelthen smartere for regionerne at køre de små lokalbaner videre, selvom de er en ualmindelig dårlig forretning,” siger han.
Læs også: