»Lækkersulten? Måske skulle du tænke dig om en ekstra gang, inden du sætter tænderne i et stykke chokolade fra Cloetta«.
Sådan lyder opråbet fra en ny Greenpeace-kampagne, der sætter fokus på udryddelse af regnskoven, som konsekvens af overforbrug af palmeolie i slikgiganten Cloetta søde sager.
Det er et kæmpestort klimaproblem og et kæmpestort biodiversitetsproblem, at man simpelthen ødelægger noget så unik natur, som man gør med regnskoven.
Kampagne og kommunikationschef for Greenpeace Birgitte Lesanner.
Kæmpe klimaproblem
Kampagne- og kommunikationschef for Greenpeace Birgitte Lesanner fortæller, hvordan den massive udvinding af palmeolie i Indonesien har resulteret i, at Indonesien nu er verdens tredje største udleder af drivhusgas. Men rovdriften på palmeolie er langt fra det eneste kritikpunkt.
– Et andet problem er biodiversiteten. Der er en masse dyrearter i regnskoven, som lider under det her. F.eks. den indonesiske tiger, hvor bestanden er helt nede på 400 tigre. Orangutangen har det også rigtig svært, fordi de her områder bliver fældet så hurtigt, siger Birgitte Lesanner.
Palmeolie er det billigste fedtstofprodukt på markedet. Derfor har olien vundet stort indpas i industrien og bliver brugt i alt fra fra shampoo til chokolade.
Læs også: Greenpeace kampagne mod Cloetta
– Det er et kæmpestort klimaproblem og et kæmpestort biodiversitetsproblem, at man simpelthen ødelægger noget så unik natur, som man gør med regnskoven. Det er et areal på størrelse med Sjælland, der ryger hvert år. Det er alt for meget til, at det kan accepteres, forklarer hun.
Hos Greenpeace kræver man, at industrierne begynder at tage ansvar.
Vi arbejder hele tiden på at se, hvordan vi i nogle produkter kan erstatte palmeolie.
Senior Vice-president for Cloetta Jacob Broberg.
Tager kritikken til sig
Hos Cloetta har man valgt at tage anklagen alvorligt, og senior Vice-president for Cloetta Jacob Broberg forklarer, at virksomheden har ambitioner om at købe Green Palm certifikater til støtte for bæredygtig dyrkning af palmeolie.
Jakob Broberg vil dog gerne slå fast, at man hos Cloetta ikke køber palmeolien rent, men bruger forskellige produkter, der indeholder olien.
– Vi arbejder hele tiden på at se, hvordan vi i nogle produkter kan erstatte palmeolie, forklarer han.
Satsningen hos Cloetta skal nu være at blive bedre til at sætte krav for underleverandørerne, forklarer Jacob Broberg.
– For at blive endnu bedre, arbejder vi på at udvikle en opdateret politik for produktionen af palmeolie, for på den måde bedre at kunne håndtere de udfordringer, som produktions palmeolie midler medfører. Vi ønsker bl.a. en sporbarhed i produktionen og flere krav til vores leverandører, fortæller Jacob Broberg.
Det skal siges, at vi er i dialog med Cloetta, og de vil gerne samarbejde, men vi er ikke tilfredse, før de tager ansvar for hele kæden.
Kampagne og kommunikationschef for Greenpeace Birgitte Lesanner.
Lang vej igen
Hos Greenpeace anerkender Birgitte Lesanner, at det er en stor opgave for en enkelt virksomhed at påvirke produktionen i mere bæredygtig retning. Derfor er det rimeligt nok, at virksomheder, der ønsker at føre en ansvarlig politik i forhold til palmeolie, får et par år til at implementere tiltagene, mener hun.
– Det tager tid at sikre denne produktion igennem hele kæden, men det kan lade sig gøre. Mars og Nestlé har allerede indført en række af de her ordninger. Så der er allerede nogen, der har bevist, at man kan, og det er lige nøjagtigt det, vi ønsker, at Cloetta også gør, konstaterer hun.
Selvom Cloetta er godt på vej, understreger Birgitte Lesanner, at der stadig er lang vej igen.
– Det skal siges, at vi er i dialog med Cloetta, og de vil gerne samarbejde, men vi er ikke tilfredse, før de tager ansvar for hele produktionskæden, forklarer hun.
Det næste skridt for Cloetta er at indarbejde en strategi for at opnå alle krav, der sikrer, at de ikke længere har nogen forbindelse til skovrydning. Den 10. april mødes Greenpeace med CSR-direktør for Cloetta for at diskutere fremtidens strategi, oplyser Birgitte Lesanner.