Rigspolitiet, SKAT og Folketinget er blandt nogle af de offentlige instanser, der benytter sig af virksomheder, som lagrer og organiserer aktivitet på Facebook.
– Vores tjeneste selekterer den aktivitet, der er på kundens Facebook-profil. På den måde kan de eksempelvis holde sig ajour med de nyeste kommentarer og opslag, siger administrerende direktør i virksomheden BrandedSocial Christian Saxeide.
Kronologisk overblik
Antallet af opslag og kommentarer på offentlige myndigheders Facebook profiler er så højt, at det vil være urealistisk at danne sig et overblik over den samlede aktivitet, mener Christian Saxeide:
– Der bliver løbende kommenteret på gamle indlæg, og det opdager man ikke med mindre, at man sidder og holder øje med en bestemt notifikationsfeature, som de færreste forstår. Hvis du for eksempel er en offentlig myndighed med 200 henvendelser om dagen, så vil nogle af henvendelserne ligge i et opslag, der er tre måneder eller et halvt år gamle. Vores system sørger for at placere ny aktivitet øverst, forklarer Christian Saxeide, der i øvrigt også mener, at overblikket bidrager til bedre service af borgerne.
God forretning
Den opfattelse deler rådgiver i sociale medier David Ledsrtup og mener derfor godt, at det kan svare sig for en offentlig myndighed at købe tjenester, som skaber bedre overblik over aktiviteten på Facebook:
– Det er vigtigt at understrege, at vi stadig befinder os i et tidligt stadie, når det kommer til sociale medier. Der er kun få, som er uddannet til at håndtere sociale medier, og derfor bliver offentlige myndigheder ofte nødt til at købe sig til den her ekspertise, siger David Ledstrup.
Han mener samtidigt, at det er afgørende for offentlige myndigheder at være til stede, der hvor borgene færdes.
Ifølge David Ledstrup foregår flere og flere borgerhenvendelser via sociale medier, og derfor er det vigtigt, at offentlige myndigheder udviser en aktiv tilstedeværelse på eksempelvis deres Facebook-profil. På den måde bliver det også afgørende, at man som myndighed kan danne sig et klart overblik over, hvilke henvendelser, der er kommet og hvornår de er kommet, forklarer David Ledstrup:
– De fleste er efterhånden på sociale medier, og derfor skal offentlige myndigheder selvfølgelig også være det. I øvrigt er offentlige myndigheders interaktion med borgere på sociale medier med til at skabe en bedre relation mellem det offentlige og privatpersoner, siger David Ledstrup.