Som den eneste politikreds i Danmark kan man som borger i Sydsjællands og Lolland-Falsters politikreds booke en betjent til at komme forbi og måle, om naboen giver den lidt for meget gas på vej til arbejde.
Ordningen, der har eksisteret siden første april, skaber øget tryghed hos borgerne, fortæller Erik Mather, vicepolitiinspektør og chef for færdselsafdelingen i Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.
Det evalueres netop nu, om initiativet skal fortsætte.
– Ordningen har givet os et ekstra serviceniveau til borgerne, og vi oplever, at den giver borgerne mere tryghed. Derfor er det en succes. Ordningen bliver lige nu evalueret, men jeg er 99 % sikker på, at uanset hvad analysen viser, så vil ordningen fortsætte, siger Erik Mather.
Læs også: Kæmpe hul i DSB’s SMS-billetter
Flere henvendelser end før
- Hvordan bestiller man en fartkontrol?
- Fartkontroller bookes via Sydsjællands og Lolland-Falster Politis hjemmeside under “bestil fartkontrol”
- Kontrollerne udføres kun i Sydsjællands og Lolland-Falster politikreds
- Ordningen startede 1 april og er den eneste af sin slags i Danmark og 533 har booket en kontrol
- 255 bestilte fartmålinger har Sydsjællands og Lolland-Falster Politi udført
- Når bestillingerne kommer ind, vurderes det af færdselsafdelingen, om politiet skal komme forbi
- Bliver kontrollen fundet relevant, kommer Sydsjællands og Lolland-Falster Politi ud og tjekker inden for tre uger
- Analysen af ordningen ventes færdig indenfor den næste måned
Langt flere end før henvender sig nu til Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi med bekymringer over fart i trafikken.
I alt har færdselsafdelingen fået 533 bestillinger siden april og 255 gange har politiet været forbi.
En motorcyklist blev i weekenden taget med 130 km/t, hvor han måtte køre 60.
Fartkontrollen var bestilt af en borger og viser, hvordan borgerhenvendelserne hjælper politiet, fortæller han.
Dog erkender Erik Mather, at der ikke altid er noget at komme efter, når politiet rykker ud med laseren.
– Der er flere strækninger, hvor det viser sig, at der var ikke så meget om snakken. Men når borgerne så efterfølgende kan læse døgnrapporten og se, at der ikke var noget om det, så tror vi på, at det også skaber tryghed, siger han.
Ikke spild af tid
Ordningen var på et tidspunkt så populær, at Erik Mather for en kort stund var nødt til at lukke for bestillinger.
Men på trods af stor interesse for kontrollerne har det ikke givet flere penge i bødekassen. Alligevel mener Erik Mather ikke, at kontrollerne er spild af tid.
– Det har ikke medført lige så mange bøder, som vi troede. Men det har sådan set heller ikke været vigtigt for mig, hvor mange bøder vi skriver i denne sag. Det vigtige er, at vi skaber tryghed hos borgerne. Og det er det, det her handler om, siger han.
Læs også: Værnedamsvej kan få lovloøs trafikzone
På trods af ordningens popularitet, så udfører Sydsjælland og Lolland-Falsters Politi ikke flere fartkontroller i dag end tidligere. Til gengæld er ordningen god til at skabe overblik over en meget stor politikreds, lyder det.
– Normalt ville vi sige, at den såkaldte politinæse betyder, at vi har en god fornemmelse for, hvor der bliver kørt for stærkt. Men vores politikreds er efter politireformen blevet så stor, at der sagtens kan være nogle strækninger, vi ikke kender til. Det var hastighedskontrollen i weekenden et godt eksempel på, siger han.
Politiet skal bruge ressourcerne mest effektivt
Hos Rådet for Sikker Trafik er man positiv over, at borgerne kan give til kende, hvis de er utrygge, men understreger, at det vigtigste må være, at politiet bruger ressourcerne mest effektivt.
– Det nytter jo ikke noget, hvis politiet lægger alt deres opmærksomhed over på borgernes ønsker, hvis der ikke er noget belæg for det i forbindelse med overtrædelser af loven. Men grundlæggende er det en god idé, at folk kan rette henvendelse til politiet, hvis de oplever problemer med trafiksikkerheden, siger Jesper Sølund, dokumentationschef ved Rådet for Sikker Trafik.
Læs også: Ekspert: Frederiksberg skal stoppe parkerings-piberi
Netop prioriteringen af politiets tid får Jesper Sølund til at sætte spørgsmålstegn ved ordningen:
– Hvis du får henvendelser i et stort antal, så tænker jeg, om ikke det var bedre at bruge ressourcerne mere effektivt ved at kontrollere de strækninger, hvor man objektivt ved, at der er en større risiko, siger han.
Der er styr på sikkerheden
Hos Sydsjællands og Lolland-Falsters politi mener man ikke, at det går ud over trafiksikkerheden.
– Nu er det jo sådan, at hvis vi kommer ud til en bestilt kontrol, og det så viser sig, at der ikke er noget at komme efter, så kører vi videre til andre strækninger, hvor det er mere relevant. Men så har vi været der og kan fortælle beboerne i området, at der ikke var så meget at komme efter, siger Erik Mather.
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi får ca. tre bestillinger om dagen og giver en garanti på tre uger, fra man har bestilt, til de har udført kontrollen.