Hvis du er en familie med far, mor og børn, kan det være svært at nå til tandlægen, købe ind og besøge mormor med en elbil. Det viser en ny undersøgelse fra DTU foretaget af blandt andre trafikforsker Elisabetta Cherchi.
– Når man har en dag med mange aktiviteter, kan det være et problem, hvis elbilens batteri ikke kan lades tilstrækkeligt op, så man må omlægge sine vaner eller i sidste ende blive nødt til at aflyse aktiviteter, siger hun.
Læs også: Elbiler skal igen parkere gratis i København
Forsøgspersonerne syntes generelt, at de mistede noget af den frihed, de havde ved deres almindelige benzinbil, når de kørte i elbil.
Testpersoner fik bekræftet deres fordom
I undersøgelsen blev hver familie tildelt en elbil, som de blev bedt om at teste i tre måneder. Før undersøgelsen havde forsøgspersonerne en fordom om, at elbilens batteri ikke kunne lades nok op – en fordom som sidenhen blev bekræftet.
– Testpersonerne erfarede, at det var ganske rigtigt, at batteriet ikke kunne lades tilstrækkeligt op, til at de kunne nå kunne nå de samme daglige gøremål, som de havde kunnet med deres almindelige bil, siger Elisabetta Cherchi.
I stedet måtte testpersonerne vente med at besøge onklen i Jylland, indtil prøveperioden var overstået, fordi batteriet simpelthen ikke kunne klare distancen.
Elbilens batteri kan i gennemsnit køre 100-150 km per opladning sammenlignet med benzinbilens 20 km per liter. Problemet er derfor ikke kun afstanden, men også at der er meget få ladestationer.
- Cirka 2500 elbiler i Danmark
- Omkring 240 ladestationer
- Det koster i cirka 50 kroner per opladning
- En elbil kan køre 100-150 km. per opladning
Kilde: Dansk Elbil Alliance & CLEVER
Dansk Elbil Alliance: Batterier og ladestationer
Lærke Flader som er branchechef hos Dansk Elbil Alliance, er forbløffet over undersøgelsens resultater.
Dansk Elbil Alliance er en brancheorganisation for danske virksomheder, som arbejder med elbiler.
Lærker Flader forklarer, at der hele tiden bliver arbejdet på at forbedre elbilisternes køreforhold.
– Vi kan se, at de nye biler har længere og længere rækkevide på batterierne, siger hun.
Bilforhandlerne prøver ligeledes at gøre livet lettere for elbilisterne ved at låne dem almindelige biler.
– Elbilsejere kan for det meste få en ordning, hvor de fire gange om året kan komme og skifte elbilen til en benzin- eller dieselbil, hvis de har behov for at køre langt, forklarer Lærke Flader.
Elbil-testere: Det var nemt at oplade bilen
Forsøgspersonerne havde også en anden fordom inden undersøgelsen, nemlig at det ville være besværligt og tidskrævende at oplade elbilen hver nat. Den fordom blev afkræftet.
– Testpersonerne oplevede, at det var nemt at oplade bilen, og at det hurtigt blev en fast del af de daglige gøremål, siger trafikforsker Elisabetta Cherchi.
Der er omkring 2500 elbiler i Danmark.