En ny kampagne skal få danskerne til at cykle mere. Det skyldes at inaktivitet hvert år koster samfundet 4.500 dødsfald, 100.000 hospitalsindlægelser og cirka tre millioner fraværsdage, skriver Kræftens Bekæmpelse i en pressemeddelelse om deres kampagne ”Danmark Cykler Sammen”.
-Kampagnen skal få folk til at cykle mere, end den skal få dem der allerede cykler til at cykle længere ture, siger Camilla Liv Andersen seniorprojektleder for Danmark Cykler Sammen fra Kræftens Bekæmpelse.
Cykling kan øge livskvaliteten.
-Der er derfor ingen tvivl om, at 30-40 procent af alle voksne danskere, som i dag er inaktive, kan øge deres livskvalitet ved at cykle frem for at tage bilen, siger Camilla Liv Andersen, i en pressemeddelelse.
Fakta om “Danmark Cykler Sammen”
- Inaktivitet koster hvert år samfundet:
- 4.500 dødsfald, 100.000 hospitalsindlæggelser og tre millioner fraværsdage
- De står bag projektet:
- Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen, Diabetesforeningen, Odense Kommune, Aarhus Kommune, Middelfart Kommune, Frederiksberg Kommune samt Københavns Universitet og Danmarks Teknisk Universitet Transport.
- Projektet går efter at der bliver cyklet 50 millioner flere cykelture, hvilket svare til en stigning på en procent.
- Kilde: Kræftens Bekæmpelse
Kræftens Bekæmpelse har tidligere haft succes med digital coaching inden for rygestop, her modtager man en SMS dagligt med opmuntringer. Det sker efter, man har været inde og udfylde et skema, på Kræftens Bekæmpelses hjemmeside om, hvornår på dagen, man er mest trængende efter en cigaret. Det samme koncept, vil de bruge på dem, der godt kunne bruge cyklen mere. Man modtager en SMS, de tider på dagen, hvor man selv mener, der er størst chance for, at man tager cyklen i stedet for et andet transportmiddel.
-Personen skal gerne have et mål om at de gerne vil cykle noget mere, derfor hedder det en coach, da det skal give dem et puf, som skal medvirke til, at de når deres mål, siger Camilla Liv Andersen
Konkurrencer skal være med til at få folk til at bruge den digitale coach.
-Vi laver lokale og nationale konkurrencer, hvor brugerne skal inviterer deres venner og familie til at komme op på cyklen, og de kan så vinde cykel relaterede præmier, siger Camilla Liv Andersen.
Kampagnerne skal kører om foråret og efteråret. De skal kører i Odense Kommune, Aarhus Kommune, Middelfart Kommune og Frederiksberg Kommune som er de kommuner, der er med i projektet.
Færre cykler til dagligt
Generelt er det for svært, at få folk til at cykle mere ,siger Thomas Alexander Sick Nielsen senior forsker ved DTU Transport.
-Meget ser ud til at cykling i Danmark har været vigende i en årrække, men tallene ser bedre ud nu end de gjort i 90’erne. De tal vi har nu for cykling tyder meget på, at mindre områder bliver integreret i de større byområder, og derfor mister folk deres mulighed for at cykle til dagligt, siger Thomas Alexander Sick Nielsen.
Pendler afstanden bliver forlænget.
-Byerne længere ude på Sjælland der førhen ikke var så integreret i hovedstadsregionen, er blevet mere integreret, og det er med til at gøre det svære for folk, at cykle til dagligt, siger Thomas Alexander Sick Nielsen.
Mange korte ture
Mange af de bilture, der bliver kørt til dagligt, er korte ture, siger Thomas Alexander Sick Nielsen.
-Især kunne mange af de korte indkøbsture gennemføres på cykel, idet at det ikke tager længere tid i forhold til at kører turen i bil, siger Thomas Alexander Sick Nielsen.
Vores adfærd går mere over mod bilbrug.
-Den adfærd presser cyklingen, og derfor bliver det nødvendigt, at vi opretholder cykling, når cykling kan lade sig gøre. Der er både en miljømæssig-og en folkesundheds begrundelse, idet vi har et problem med en stille siddende livsstil, og et af hovedårsagerne til det problem er at mange dagligdags fysiske aktiviteter er røget ud af hverdagen, siger Thomas Alexander Sick Nielsen.
-Den daglige transport, er derfor den eneste mulighed for at få bevæget sig, siger Thomas Alexander Sick Nielsen.