Zigzagger du gennem Københavns gader på din cykel tidligt lørdag morgen efter en promillerig bytur, kan du risikere at skulle af med 1.500 kr. I færdselsloven står der nemlig, at det er strafbart at køre på cykel i en tilstand, som politiet vurderer er uforsvarlig.
Loven er langtfra ny, men en stikprøve lavet af Netavisen, viser at mange unge i aldersgruppen 18-29 år ikke kender til loven. 133 unge har svaret på undersøgelsen, som Netavisen har foretaget ved at sende et spørgeskema ud via Facebook. 42 procent af de unge vidste ikke, at det var ulovligt.
Når de ikke kender lige nøjagtig denne lov, er det nok fordi, der er blevet gjort utroligt meget mere ud af at oplyse om den del af loven, der handler om, at man ikke skal køre i bil i beruset tilstand, og at det nok har taget fokus fra det andet.
Lotte Malene Ruby, kommunikationschef hos Cyklistforbundet
Spritbilister tager fokus fra cyklisterne
– Som borger har man selvfølgelig ansvar for at kende den lovgivning, der findes. Men når det er sagt, ved vi godt, at det ikke er alle folk, der kender alle love. Når de ikke kender lige nøjagtig denne lov, er det nok fordi, der er blevet gjort utroligt meget mere ud af at oplyse om den del af loven, der handler om, at man ikke skal køre i bil i beruset tilstand, og at det nok har taget fokus fra det andet, siger Lotte Malene Ruby, kommunikationschef hos Cyklistforbundet.
Læs også: Cyklister til minister: De dræbte kører efter reglerne
Stikprøven viser, at ud af de 42 procent, der ikke kender til lovgivningen om at cykle beruset, tager en syvendedel cyklen, når de skal drikke, for at kunne lade bilen stå og drikke det, de vil. Ud over at være uvidende om risikoen for at få en bøde er mange altså tilsyneladende ikke opmærksomme, at der også eksisterer en fare ved at sætte sig op på jernhesten med procenter i blodet.
Søren Troels Berg, specialkonsulent hos Rådet for Sikker Trafik, er dog glad for, at de unge vælger cyklen frem for bilen.
Fornuftig prioritering
– Det er rigtig, rigtig godt, at de gør det. Risikoen og konsekvenserne er langt, langt større, når man kører spirituskørsel i bil end på cykel. På cykel vil det ofte være én selv, der kommer til skade, og det skal man selvfølgelig også lade være med, men det er alt andet lige bedre end at køre i en bil og køre ind i andre, siger Søren Troels Berg.
Læs også: København er langt fra mål om færre cykelulykker
Selvom Charlotte Malene Ruby arbejder for sikkerheden for cyklister specifikt, er hun enig. Samtidig vil hun dog gerne opfordre folk til at tænke sig om en ekstra gang, før de sætter sig op på cyklen i beruset tilstand.
– Jeg kan godt forstå, at der bliver prioriteret som der gør i forhold til oplysning, men når det er sagt, vil jeg gerne være med til at udbrede den viden om, at det er ulovligt at køre uforsvarligt på cykel, når man er fuld. Det vil jeg ikke kun fordi, man kan risikere at få en bøde, for det er, hvad det er, og det er måske også rimeligt nok, hvis man kører på den måde. Men mest af alt vil jeg bidrage til at udbrede den viden for at undgå, at folk kommer slemt til skade, siger hun.
”Brug den sunde fornuft”
Der er ingen lovgivning for, hvor høj ens promille må være som cyklist. Det er politiet, der afgør, om cyklisten i den enkelte situation er i en tilstand, hvor det er uforsvarligt at cykle.
Læs også: Færre falder af cyklen
– Brug den sunde fornuft. Når man er ædru, ved man godt selv, at når man er fuld, er man dum, og det ved man ikke nødvendigvis, når man er fuld, opfordrer Søren Troels Berg.
Det er ifølge politiet desuden strafbart at cykle, hvis man er påvirket på andre måder, der kan gøre én ukoncentreret bag cykelstyret, for eksempel træthed.