Der er mange måder at hjælpe andre på. Også hvis man er en virksomhed, der er ramt af krisen. CSR-strategier behøver ikke at handle om, at man donerer en masse penge til en NGO. Man kan blandt andet tage på ferielejr og hjælpe familier uden netværk eller udvikle it-udstyr for en god sag.
»Der er flere mindre virksomheder, der sidder strammere i saksen på grund af krisen. Nogle vælger så at donere arbejdskraft i stedet for kontante midler,« siger Maya Færch, der er koordinator i fundraisingafdelingen i Dansk Røde Kors.
Dansk Røde Kors har lavet virksomhedssamarbejder i flere år. De har oplevet, at både store og små virksomheder er meget interesserede i at samarbejde på alternative måder.
»De kan for eksempel bruge den hjælp, de giver, som team building. I stedet for at betale for at klatre rundt på en forhindringsbane i en skov, kan de blive rystet sammen ved at hjælpe os. ISS har hjulpet med at lave ferielejr for familier uden netværk, og TDC har været ude på et asylcenter og lære flygtninge at cykle,« siger Maja Færch.
Ferielejr bliver til netværk
ISS lavede ferielejr i samarbejde med Røde Kors for første gang i sommer, og de regner med at gentage succesen til næste sommer. Ud over at virksomheden gør noget godt for både sine medarbejdere og Røde Kors familierne, så hjælper projektet også ISS på andre områder.
”Vi gør det selvfølgelig ikke kun for vores blå øjnes skyld. Vi ved, at der i fremtiden kommer til at mangle hænder, og derfor tænker vi i nye måder at rekrutere på. Vi ved, at rigtig mange jobs i ISS bliver besat gennem netværk, og derfor er det vigtigt både for os og Røde Kors-familierne, at vi får skabt nogle gode forbindelser,” siger Carsten Birkeland Kjær, der er pressechef i ISS.
Han understreger, at projektet derudover har skabt en stolthed blandt medarbejderne, og at det knytter de mange niveauer i virksomheden sammen, at de i fælleskab kan hjælpe andre.
Krisen har ingen betydning
Det viser sig også, at selvom krisen kradser, er danske virksomheder stadig vilde med CSR. CSR er en bred betegnelse for et samarbejde mellem en privat virksomhed og en NGO. Hverken Dansk Røde Kors eller Dansk Flygtningehjælp har oplevet tilbagegang i virksomhedssamarbejder.
»Vi bliver kontaktet af flere og flere virksomheder, og vi har ikke oplevet nogen nedgang i samarbejdet,« siger Maya Færch, koordinator i fundraisingafdelingen i Dansk Røde Kors.
Heller ikke Dansk Flygtningehjælp har mærket noget til krisen, selvom de først startede deres virksomhedssamarbejde for fem år siden.
»CSR handler om meget andet end penge. Det handler også om værdier og kompetencer, og det er interessant for virksomhederne, selvom de er økonomisk trængte,« siger Henriette von Essen-Leise, der er chef for indsamlingsafdelingen i Dansk Flygtningehjælp.
Samarbejde gavner alle
Virksomhederne kan også få meget tilbage ved at hjælpe. Dansk Røde Kors har blandt andet lavet en førstehjælps-app i samarbejde med firmaet Infooverflow ApS. Det er en applikation til mobilen, hvor man kan blive guidet igennem førstehjælp.
»Vi kontaktede selv Røde Kors for at lave et samarbejde med dem,« siger Jakob Antonsen, som er medejer af Infooverflow ApS.
»Vi havde et næsten færdigt produkt, hvor de så kunne hjælpe os med den viden om førstehjælp, der skulle puttes i. Bagefter har vi også kunnet se, at det har været en kæmpe fordel at have Røde Kors i ryggen som brand. De gør meget ud af, at deres samarbejdspartnere får noget ud af samarbejdet,« siger Jakob Antonsen.
Læs mere her i Berlingske tidende: Håb er ikke en strategi
Læs mere her på Virksomhedsforum for Socialt Ansvar: Nu er vinderne af CSR People Price Fundet!
One Response to "Team building kan også være nødhjælp"