I tv-serien Star-Trek modtager stjernekrigerne beskeder via en usynlig antenne i uniformen. Den gang var det sciense fiction, nu er er det virkelighed. Ny teknologi gør det nemlig muligt at indkorporere en mobiltelefon i din skjorte. Det forklarer Gert Frølund Pedersen, professor ved Institut for Elektroniske Systemer, Aalborg Universitet.
»Når man skiller en telefon fra hinanden, kan man se en masse stive printplader. Dem kan vi nu lave millimetertynde. Det gør dem meget fleksible og lettere at inkorporere i en skjorte eller en bluse, helt uden vi kan mærke, at de er der«, lyder det fra Gert Frølund Pedersen.
Og det stopper ikke her. Også antenne, tastetur og display kan let blive en naturlig del af vores yndlings-skjorte, understreger Gert Frølund Pedersen.
»Mobilantenner er normalt integreret i hele mobiltelefonen. Men vi kan let lave antenner, der i virkeligheden bare er små tråde i tøjet. Det har vi allerede forsøgt os med på Aalborg Universitet, og det virker«, forklarer Gert Frølund Pedersen, som tilføjer, at tasteturet let kan undværes ved at lade telefonen være stemmestyret via en mikrofon i kraven. Derudover kan displayet let placeres på f.eks. skjorteærmet, vurderer han.
Ingen interesse hos forbrugerne
Selvom teknologien i dag gør det muligt at integrere en mobiltelfon i din yndlingsskjorte, så er det ikke noget man forventer kommer i produktion foreløbig.
»Med den viden vi har i dag, så kan vi meget hurtig inkorporer en mobiltelefon i en trøje. Men markedet er ikke til det. Hvis folk ville have en trøje, der var en mobiltelefon så har vi teknologien til at udvikle det. Men det er der ingen der efterspørger lige nu«, siger Gert Frølund.
Han bakkes op af Jan Helleskov, som er kommunikationschef i Magasin. Han mener ikke, at forbrugerne er interesseret i indviklet højteknologisk tøj. De går mere op i design.
»Jeg kender vores forbruger, og jeg ved, det vil være svært at sælge til dem. Hvorfor købe en skjorte med indbygget telefon, når man kan gå med sin telefon i lommen. Det er sådan de tænker«, siger Jan Helleskov.
Han mener, at det er afgørende, at man tænker design før man tænker teknologi. Og det er en af de bærende årsager til, at Magasin ikke ville satse hele butikken på den form for intelligent tøj.
Vi må vente et par år endnu
Danskerne er ikke interesseret i at investere i intelligent tøj endnu, men det bliver de. Det mener Klaus Mogensen, som er fremtidsforsker med speciale i teknologi.
»Vi ved, at intelligent tøj langsomt vil blive en større del af vores hverdag. Og ét er, at inkorporere en lille GPS i en jakke. Noget andet er en mobiltelefon i en skjorte. Men når det er sagt, er der strengt talt ikke noget i vejen for, at vi inden for de næste fem til ti år, ser flere få rundt med telefoner i skjorten og computere i vores jakker«, vurderer Klaus Mogensen.