Det er blevet langt nemmere for kinesiske turister at shoppe løs af Ecco-sko, musselmalet porcelæn og lækre designprodukter i Danmark.
For cirka et halvt år siden blev Alipay nemlig indført i storcentret Illum og butikkerne Stenstrup Juveler og House of Amber i København. Cimple Marketing har været med til at indføre Alipay i en række butikker i Skandinavien.
Firmaets salgschef, Thomas Wecke, ser positivt på betalingsappens første halve år på det skandinaviske marked.
– Alipay har været en stor succes. Det er blevet meget nemmere for kineserne af handle, når de bare kan scanne QR-koden. Det har forhøjet serviceniveauet, og det tiltrækker flere kinesiske kunder, fortæller han.
Læs også: Hurra: Kinas MobilePay er landet i København
Selv tiggerne på gaden tager imod Alipay. De har en QR-kode på deres papskilt, så folk kan hjælpe dem gennem Alipay.
Christina Boutrup, Kina-ekspert og journalist
Alipay er en betalingsapp ejet af den kinesiske Alibaba-koncern, der er også står bag verdens største e-handelsplatform Alibaba. Betaling over Alipay fungerer ved, at ekspedienten scanner en QR-kode på brugerens mobiltelefon.
Betalingsappen er blandt de største i Kina, hvor den har gjort hverdagen nemmere for de over 100 millioner, der bruger appen til daglig. I alt har Alipay omkring 520 millioner brugere.
– Alipay er så anvendt i Kina, fordi den er ekstremt avanceret og gør folks liv lettere. Mange af de store byer som Beijing, Shanghai og Shenzhen er næsten kontantløse efterhånden. Selv tiggerne på gaden tager imod Alipay. De har en QR-kode på deres papskilt, så folk kan hjælpe dem gennem Alipay, forklarer Kina-ekspert og journalist Christina Boutrup.
Nemmere at handle
Hos VisitDenmark ser man Alipays indtraf i Danmark som en hjælpende hånd til de købestærke kinesiske turister, og så vil det måske også kunne få dem til at gribe endnu mere til lommerne, når de shopper i Danmark.
– Det skal altid være nemt at bruge penge. De kan allerede bruge deres kreditkort med UnionPay, men det er klart, at hvis de blot skal bruge deres telefon, som de altid gør i Kina, bliver det endnu nemmere. Og derfor vil de sikkert også bruge flere penge, vurderer direktør i VisitDenmark, Flemming Bruhn, i en mail.
Det har givet os en lille ændring i vores indtjening og lettere salg til kunder. Det har også gjort det lettere for os at betjene kunderne.
Lasse Holm Andersen, ejer af Stenstrup Juveler
Læs også: Kinesiske turister føler sig misforståede
En af de første butikker i Danmark, hvor Alipay blev indført, er Stenstrup Juveler i København. Her mærker man også, hvordan betalingsappen har gjort det nemmere at sælge til kinesiske kunder.
– Det har givet os en lille ændring i vores indtjening og lettere salg til kunder. Det har også gjort det lettere for os at betjene kunderne, lyder det fra ejer af Stenstrup Juveler, Lasse Holm Andersen, i en mail.
Alipay hjælper ikke kun butikkerne, men også de kinesiske turister slipper for en masse besvær, når de skal rejse rundt i Skandinavien.
– Når de rejser rundt, er det ofte et krav, at de skal have flere forskellige valutaer på sig hele tiden. Det er meget nemmere for dem, at de bare kan bruge Alipay, forklarer Thomas Wecke.
Udover at være en betalingsapp har Alipay en lang række andre funktioner, som skal være med til at gøre livet nemmere for folk i en travl hverdag. I videoen nedenfor kan du få et indblik i, hvordan appen fungerer.
Måske ny konkurrent
Det kræver dog en kinesisk bankkonto at kunne bruge Alipay. Men fremover vil den kinesiske betalingsgigant måske ikke kun være forbeholdt kineserne.
– Det er totalt oplagt at udvide Alipay i Danmark og Skandinavien. De har helt klart globale ambitioner, og de har nogle løsninger, som er mere avancerede og innovative end det, der findes i Vesten lige nu. Når de er ved at etablere sig for de kinesiske turister, kan man let forestille sig, at de også vil begynde at konkurrere med andre betalingsapps, vi kender herhjemme, vurderer Christina Boutrup.
Det er dog ikke kun i Danmark og Skandinavien, at Alipay er ved at etablere sig. På kortet nedenfor kan du se, hvilke andre steder i verden udover Skandinavien, hvor man også kan bruge Alipay og hvor, man forventer at kunne indføre Alipay i den nærmeste fremtid. Tallene er fra september 2017.
Kort: Alipay i verden.
Sådan gjorde vi: Idéen til historien kommer i forlængelse af, at Alipay blev indført i en række butikker i København i efteråret 2017. Journalisten var nysgerrig på, hvorvidt det havde været en succes, og om der var planer om at indføre Alipay flere steder i Danmark. Thomas Wecke og Christina Boutrup er interviewet over telefon, mens Flemming Bruhn og Lasse Holm Andersen er interviewet over mail.