Telefonsælgerens guide: Sådan undgår du den irriterende salgtale

Du oplever det så ofte. Et telefonnummer du ikke kender ringer op, og du overvejer om du igen kan overskue, at konfrontere endnu en telefonsælger.
Foto: Pixabay

Vi kender det alle sammen. Det øjeblik du tager telefonen til øret og opgivende må konstatere, at det er en telefonsælger, der sidder i den anden ende af røret.

Hurtigt forsøger du at undslippe, med undskyldninger som ”det er godt nok et uheldigt tidspunkt, du fanger mig på” eller “jeg har simpelthen ikke råd til at give noget”, og gang på gang finder den dygtige telefonsælger en måde til at fastholde dig i samtalen.

Nu skal det være slut. Navisen.dk har talt med en tidligere telefonsælger, Christian Juul, der her kommer med tips og tricks til, hvordan du slipper af med den endeløse plage.

Velgørenhed – brug SU-finten

Ifølge Christian Juul er der forskel på, hvad du bør sige alt efter, hvilken telefonsælger du ender med at have i røret. Eksempelvis kan telefonsælgere der ringer på vegne af velgørende formål, med fordel håndteres på en helt særlig måde.

– Hvis der ringer en med velgørenhed, kan man hurtigt sige, at man er på SU, eller at man donerer til andre sager i forvejen, fortæller Christian Juul.

Den tidligere telefonsælger anbefaler netop denne finte, da de fleste telefonsælgere, ifølge ham, kun kan svare ”Åh, det er dejligt, at du allerede donerer, så må du have en fortsat god dag”. En hurtig og effektiv måde, at få telefonsælgeren til at opgive salgstalen.

Mobil- og TV-abonnementer – lyv dig yngre

En nem måde at undgå telefonsælgere, der forsøger sig med at sælge dig et nyt mobil- eller TV-abonnement, er at lyve dig yngre og fralægge dig ansvaret.

– Så kan man nemt sige ”det er mine forældre, der ordner sådan noget”, fortæller Christian Juul.

På denne måde er der, ifølge Christian Juul ingen vej uden om. Telefonsælgeren er i dette scenarie nødt til at opgive forsøget. Derudover er det ulovligt for telefonsælgere at sælge til folk under 18, og telefonsælgeren må altså rykke videre til den næste.

Forsikringer og strøm – det er ikke din beslutning

Gør det klart, at det ikke er muligt for dig at træffe beslutninger inden for enten din forsikring eller dit strømforbrug. Det kan eksempelvis være at der er en anden i din husholdning, der styrer strøm eller forsikringer, eller som i ovenstående eksempel, kan du lyve dig yngre, og fortælle telefonsælgeren, at det er dine forældre der håndterer den slags ting.

Udsæt og blokér

Hvis du bliver fanget på det forkerte ben, er det bedste tip fra Christian Juul, at du hurtigst muligt får afsluttet samtalen, for efterfølgende at sørge for at de aldrig kan ringe tilbage igen.

-Du kan altid udsætte, og så bare få dem til at ringe igen. Så kan du blokere nummeret med det samme, når telefonsælgeren har lagt på, fortæller Christian Juul.

Denne metode sørger for, at du ikke konfronteres med salgstalen fra telefonsælgeren nogensinde igen. En ekstremt effektiv metode.

Bliv slettet fra listen, det er din ret

Du kan altid bede om at blive slettet fra telefonsælgerens liste. På denne måde undgår du, at det pågældende call-center nogensinde kontakter dig igen.

– Hvis man selv aktivt beder om at blive fjernet, så skal de fjerne én. Det siger loven, fortæller Christian Juul.

For nogle vil det være svært at samle modet til at bede om at blive slettet, for andre er det det nemmeste i hele verden, men i hvert fald er dette den bedste måde at sørge for, at du aldrig bliver kontaktet igen.