Kampagnen ”Vi cykler til arbejde” har tiltrukket mere end 100.000 deltagere, siden danske virksomheder for første gang fik mulighed for at træde i pedalerne
Daglig motion, større arbejdsglæde, socialt samvær og præmier til vinderholdet. Sådan lyder opskriften på Danmarks største motionskampagne ”Vi cykler til arbejde” som flere og flere danske virksomheder vælger at deltage i.
»Generelt har der været en kraftig stigning i antallet af deltagere de sidste år. Vi havde 1600 tilmeldte i 1997, da vi startede, og nu har vi langt over 100.000 deltagere. Tallet er simpelthen steget år for år,« siger Frits Bredal, som er pressechef i Dansk Cyklist Forbund.
Kampagnen ”Vi cykler til arbejde” er udarbejdet af Dansk Cyklist Forbund i samarbejde med Dansk Firmaidrætsforbund og DSB og sætter fokus på cyklen som transportmiddel til og fra arbejde. I løbet af maj måned cykler ansatte i virksomheder fra hele landet til jobbet og konkurrerer mod hinanden i håbet om at vinde de præmier, der er stillet på højkant.
Motivation og miljø er på dagsordenen
Men det er ikke kun chancen for at vinde flotte præmier, der frister flere danske virksomheder til at deltage i kampagnen.
»Mange virksomheder vælger at tilmelde sig kampagnen, fordi de gerne vil sætte fokus på miljø og sundhed. De vil signalere, at de er tager hånd om miljøet, og samtidig vil de gerne vise omverdenen, at de er bevidste om medarbejdernes sundhed og trivsel,« siger Frits Bredal.
Det er altså både det sociale ansvar og udsigten til flere motiverede medarbejdere og bedre trivsel på arbejdspladsen, som får virksomheder til at cykle til arbejde, mener Frits Bredal.
Nordjyderne gider ikke cykle
Kampagnen løber af stablen fra den 2. til 31. maj, hvor mere end 100.000 danskere vil sætte sig i sadlen for at komme til og fra jobbet. Størst er tilmeldingstallet i Region Hovedstaden, mens Region Nordjylland halter langt bagefter.
»Det er rigtigt, at der ikke er så mange tilmeldte fra Region Nordjylland. Men generelt cykles der langt mere i byområderne end på landet, og det har uden tvivl noget med det at gøre,« siger Frits Bredal.
Men selvom nordjyderne hellere vil køre traktoren på marken end cyklen på vejen, er der ikke noget, der tyder på, at tilmeldingstallet vil falde.
»På nuværende tidspunkt har vi samme antal deltagere som sidste år,« fortæller Frits Bredal om kampagnen, der har tilmeldingsfrist den 20. april.
Læs også: