Hvis du mellem d. 4. april og d. 18. april har besøgt et af Coop’s supermarkeder, har du nok lagt mærke til, at økologi har fået ekstra meget opmærksomhed i denne periode. Coop har nemlig kørt en økologikampagne i deres butikker rundt omkring i det danske land.
”Det Store Økoeksperiment,” som kæden selv har navngivet projektet, har givet et øget salg af økologiske varer. Især i landområderne har kunderne fyldt økologiske varer i indkøbskurven, fortæller CSR-chef i Coop, Thomas Roland.
– I nogle af vores Dagli’Brugsen-butikker og Faktabutikker i den vestlige del af Danmark har de firedoblet deres salg i forhold til samme periode i 2014, siger Thomas Roland.
De bedst økologisk sælgende Coop-butikker i Københavnsområdet og Aarhus har øget deres økologiomsætning med ca. 50 %, hvilket altså vil sige, at det klart er i landområderne, at økologivæksten er størst, forklarer Thomas Roland.
Læs også: Få gider stå bag disken i nyt socialt supermarked
Thomas Roland mener, at det generelt lavere normale salg af økologiske varer på landet kan skyldes Coop’s eget udvalg af økologiske varer.
– Det er mangel på udbud. Der må jeg kigge lidt ind i min egen navle. Vi skal turde at sætte nogle varer på hylderne, som vi ikke har været så gode til at sælge, og så se om tiden skulle være moden. Vi har jo fundet ud af, at kunderne var derude, siger Thomas Roland.
Thomas Roland forklarer, at Coop’s tal generelt viser, at der er langt større økologiforbrug i storbyerne, end der er i butikkerne på landet.
Thomas Roland tror, at dette kan begrundes med, at der er ca. tre gange så mange økologiske varer i supermarkederne i byen i forhold til antallet af økologiske varer, der er i de supermarkeder, der er omringet af grønne marker og frisk luft.
– Folk, der bor på landet, står jo ikke og lader være med at købe en konventionel vare, hvis der ikke er en økologisk, og hvis de ikke har andre muligheder. Så køber folk jo den konventionelle, siger Thomas Roland.
Læs også: TV: Landbrug popper op i byen
Thomas Roland bakkes op af John Thøgersen, der er forsker i forbrugeradfærd i relation til miljø og bæredygtighed. Hans bud på, hvorfor folk fra landet køber færre økologiske varer end folk fra byerne er, at det primært er fordi, udbuddet er mindre på landet end i byen.
Økologichef i landbrugsorganisationen SEGES, Kirsten Holst, ved ikke præcist, hvorfor fordelingen af økologisk salg er, som den er, men hun forklarer, at det højere forbrug af økologiske varer i byerne, kan skyldes, at de opholder sig langt væk fra selve produktionen.
– Hvis du selv har din egen produktion eller selv er tættere på den direkte produktion, så betyder det måske at lokale produkter fylder mere end produkter, der har et Ø-mærke, som kommer langvejs fra. Måske har der heller ikke været det rette udbud tidligere, siger hun.
Kirsten Holst uddyber, at andre virkninger på økologiforbruget kan være indkomst, børnefordeling, uddannelse og aldersfordeling. Men hun konstaterer, at økologiforbruget i bund og grund nok kan kobles sammen med dit forhold til naturen.
– Nogle i byerne køber økologi som aflad for, at de ikke selv kan være tæt nok på naturen. Hvis den teori holder, så passer det jo, at dem, der er ude på landet, er tættere på naturen og måske føler en nærhed på en anden måde end via Ø-mærket, siger Kirsten Holst og understreger, at de økologiske forbrugere i byerne er centrale for landets økologiproduktion og i høj grad er med til at trække den markedsdrevne økologi fremad.
Ingen alternativer – kun økologi
Et eksempel på, hvordan man kan få sine kunder til at købe økologiske varer, er ved simpelthen at fjerne alle andre varer.
SuperBrugsen på Nørrebrogade i København har i kampagneperioden ryddet butikken for samtlige konventionelle mælkeprodukter og konventionelle frugter.
Læs også: Provins-folket vil være fælles om fødevarer
Thomas Roland forklarer, at denne butik i forvejen har et højt økologisalg, og at de af samme årsag har testet metoden i netop denne butik.
– Der har ikke været noget alternativ. Hvis du vil have de varer, er du nødt til at købe økologisk, forklarer han.
Efter dette tiltag har butikken næsten fordoblet deres salg af økologiske varer i kampagneperioden. Thomas Roland udelukker ikke, at fjernelsen af konventionelle varer i Coop-butikker kan gå hen og blive en permanent løsning.
– I nogle af de butikker, hvor vi har kundegrundlaget til det, overvejer vi også at gøre det uden for kampagneperioden, siger han.
Coop’s mål er at gøre Danmark dobbelt så økologisk i 2020 i forhold til i 2014.