Kommentar: Verdens mest omtalte forside

Charlie Hebdos forside onsdag d. 13/1 2015Foto: Charlie Hebdo
Charlie Hebdos forside onsdag d. 13/1 2015
Foto: Charlie Hebdo

Ovenstående illustration er i dag verdens mest omtalte og mest bragte forsideillustration. Charlie Hebdos forside for morgendagens udgave. Den første siden terrorangrebet mod det satiriske franske magasin d. 7/1 2015, hvor 12 ansatte på bladet blev dræbt.

Angrebet på Charlie Hebdo var ikke kun et angreb på et fransk blad. Det var et angreb på den samlede verdenspresse. Angrebet ramte ikke kun redaktionen i Frankrig. Det ramte verden over. Ikke med kugler, men med frygt hos den samlede stand af journalister og bladtegnere. En frygt, som det journalistiske miljø tog alvorligt, tog til sig og diskuterede.

I dagene efter angrebet var æteren og internetledningerne fyldt med kommentarer fra redaktører, der erklærede sig mere eller mindre enige i, at vi ikke måtte frygte og at ytringsfriheden ikke måtte knægtes. Terroristerne måtte ikke vinde.

Med dagens forside og ikke mindst den gengivelse, som næsten alle danske medier har lavet, står en samlet presse frem i en mægtig manifestation af dette. Vi vil ikke lade os kue. Vi vil ikke lade os knægte. Vi vil ikke bøje hovederne i frygt. Anledningen er ikke, at vi bringer tegningen i solidaritet. Argumentet synes i stedet at være, at “når denne tegning er så omtalt, som den er, så må vi se os nødsaget til at bringe den” (se fx. Jørgen Ramskov fra Radio 24syv). Det til trods er den samlede stands vilje til at optrykke tegningen en del af en samlet støtteerklæring om ikke at vise frygt ved at genoptrykke og videregive denne forside.

Men denne manifestation af solidaritet må ikke isoleres til dagens optryk.

Frygten, som af flere eksperter udpeges som terrorens egentlige mål, må ikke finde vej til de daglige redaktionsmøder og må ikke diktere, hvad danske medier bringer, når hverdagen indfinder sig. Hvis frygten får lov at diktere, hvad danske medier bringer i de næste uger, måneder og år, vil manifestationen forsvinde, og tilbage står da blot den åbenlyse provokation: at trykke og gengive en tegning, der unægteligt kan tolkes som profeten Muhammed.

/Redaktionen