Opdateret: Redaktionen har mandag eftermiddag rettet dele af artiklen, da disse kunne opfattes som upræcise.
En lærer på Nordbyskolen på Falster tog i slutningen af september kvælertag på en dreng efter en diskussion. Den niårige Marcus Kas har fået store blå mærker på halsen som konsekvens af magtanvendelsen. Skolen valgte at tilbageholde Marcus Kas og tilkalde hans mor Carina Kas til skolen samme eftermiddag, hvor lærer, pædagog, elev og mor mødes. Carina Kas gik dog frustreret fra mødet, der ikke gav hende nogle svar.
– Til mødet bliver Marcus ved at fortælle, at han ikke kunne få luft, da der blev taget kvælertag. Men det svarede de ikke på. Læreren undskyldte med, at der sker meget i kampens hede, fortæller Carina Kas.
Mødet ender dog med, at Marcus Kas og den omtalte lærer trykker hånd, fortæller Carina Kas.
Læreren undskyldte med, at der sker meget i kampens hede
Carina Kas, mor til 9-årige Marcus
Den følgende mandag bliver Marcus Kas sat alene i et lokale, da han får at vide, at han er udelukket fra undervisningen som konsekvens af, at læreren har følt det nødvendigt at anvende magt. Carine Kas forklarer, at udelukkelsen betød, at Marcus Kas blev sat i et lokale, han ikke måtte forlade, langt væk fra klassekammeraterne.
– Han fik hverken lov til at komme ud eller at holde frikvarter med vennerne, fortæller Carina Kas.
Hun fortæller, at han ikke måtte forlade lokalet hele dagen, hvor han skulle sidde uden klassekammerater og uden undervisning.
I løbet af ugen er Carina Kas til et møde med skolelederen Peder Skelbo Hansen om sin anden søn. På mødet spørger hun også ind til sagen om sin store sønmed kvælertag og isolation, Marcus, da hun ikke føler, at skolen har forklaret, hvordan eller hvorfor det kunne ske. Her vælger skolelederen at afslutte mødet efter godt 20 minutter på trods af, der var afsat en time til det, forklarer Carina Kas.
Skolelederen har siden inviteret til et nyt møde, der dog ikke har været muligt for Carina Kas at møde op til.
Carina Kas har nu meldt både lærer og skolelederen til politiet.
Skolen erkender magtanvendelse
Skolen erkender, at der har fundet en magtanvendelse sted, men er uenige i graden.
Ifølge folkeskolelovens §10 stk. 3:
Legemlig afstraffelse og nedværdigende behandling er ikke tilladt.
For at afværge, at en elev øver vold mod sig selv eller andre eller ødelægger eller beskadiger ting, kan der anvendes magt i fornødent omfang.
Peder Skelbo Hansen, der er skoleleder på Nordbyskolen, ønsker ikke at kommentere på den konkrete sag, men mener ikke at skolen har et generelt problem.
– Skolens ledelse finder ikke anledning til kritik af medarbejderens handling i sagen. Skolen følger de regler og love, der er for magtanvendelse, skriver skolelederen i en mail til NetAvisen.
Han henviser desuden til lovens bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen, der siger, at det kan være nødvendigt at anvende magt imod elever, hvis barnet er til fare for sig selv, andre eller skolens ejendom.
Det har ikke været muligt at få en udtalelse fra den omtalte lærer.
Læs også: Bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen
Et unikt problem
Det er en meget usædvanlig sag, da det er sjældent at lærere udsætter elever for den type overgreb i Danmark.
– Det er ikke noget, vi oplever meget, fortæller Marianne With Bindslev, der er pressechef hos Børns Vilkår.
Marianne With Bindslev vil ikke kommentere på den konkrete sag, men siger:
– Hvis det sker, skal der sættes ind. Det er skolens og kommunens ansvar, understreger Marianne With Bindslev.
Problemer i klassen
Det er ikke første gang, at der er problemer i klassen på Nordbyskolen. Forældrene har længe kunnet følge problematikken fra sidelinjen.
– Klassen har helt generelt problemer med drengene, hvilket skolen ikke har håndteret rigtigt. Det er forkert, når Marcus bliver udpeget som syndebuk, siger Belinda Jørgensen, der selv har en datter i klassen.
Hun fortæller, at klassen altid har haft problemer med drengene, der slås, mobber og skaber så meget uro, at bl.a. matematikundervisning har været næsten umuligt at gennemføre. Belinda Jørgensen har flere gange haft Marcus på besøg, hvor hun beskriver ham som velfungerende, god og høflig.
– Hvis en voksen ikke kan håndtere en niårig uden at angribe, så knækker filmen, tilføjer Belinda Jørgensen, der er frustreret over skolens manglende evne til at håndtere klassens udfordringer.
Flere forældre oplever dog, at skolens ledelse har gjort, hvad den kunne for at løse problemerne i klassen.
– Vi har haft team building, trivselsundersøgelse og besøg fra en ekstern klasseudviklingskonsulent i 6 uger, siger Jesper Rothberg, der selv har en søn i klassen.
Han føler, at skolen og især lærerteamet gør alt, hvad de kan.Han kender også til problemerne i klassen med drengene og matematikundervisningen, men han føler også, at forældrene har et medansvar.
Carina Kas oplever da også, at det nye lærerteam fungerer godt og er håndplukket til at håndtere klassens problemer.
Læs også: Her er Danmarks voldeligste byer
Facebook bakker op
Efter forgæves at have kontaktet politiet og skolens ledelse slog en desperat Carina Kas billedet af Marcus med blå mærker på halsen op på Facebook, hvor lokalsamfundet nikkede genkendende til historien.
– Jeg følte i lang tid, at det var en personlig hetz imod min søn, men efter jeg slog billedet op på Facebook, har mange andre forældre fortalt lignende historier, fortæller Carina Kas.
Hvis en voksen ikke kan håndtere en niårig uden at angribe, så knækker filmen
Belinda Jørgensen, mor til elev i klassen
– Det er et lille lokalsamfund, hvor de fleste passer sig selv. Det kom bag på mig, hvor mange der havde oplevet lignende ting, siger Carina Kas.
Carina Kas har klaget til både skolen, politiet og kommunen, men sidder stadig tilbage med en følelse af, at der ikke bliver gjort nok og undrer sig over, at den omtalte lærer har ret til at møde på arbejde.
Pingback: Er det dårlig inklusion eller blot varme hænder | Benteshjemmeblog's Blog