Så er det snart påske. Det betyder traditionen tro, at der er flere spritbilister på færde – også dagen derpå.
Snaps og øl ad libitum får mange til at tage toget, cyklen eller en taxa i stedet for at køre hjem i bil efter en påskefrokost. Men faren for at køre spritkørsel er ikke nødvendigvis ovre dagen efter. Påskebryggen kan stadig løbe gennem blodbanerne, når du vågner om morgenen. Du bør derfor kigge dig en ekstra gang til højre og venstre, før du går over for grønt i påsketiden.
» På de tidspunkter, hvor folk drikker mere, er risikoen for ’dagen-derpå-spritkørsel’ større, « siger specialkonsulent Pernille Ehlers fra Rådet for Sikker Trafik. Hun påpeger dog, at bagstive bilister er et generelt problem. Det kan vicepolitikommissær i Sydøstjyllands Politi Jesper Engelund nikke genkendende til.
» Det er ikke usædvanligt at man kan tage spritbilister tidligt på dagen. Og det tror vi ofte skyldes dagen derpå branderter, « siger han.
Folk tager chancen
Når politiet trækker de bagstive bilister ind til siden, er der talrige forklaringer fra bilisterne. Men én forklaring går igen.
» Den gennemgående forklaring er nok, at man ikke har tænkt så meget over det. Man troede at man var i stand til at køre. Men når man går dem lidt på klingen, så siger de, at de nok godt vidste at den var gal. Det var sådan lidt en chance, « siger Jesper Engelund.
Myter om alkoholens forbrændingstid er med til at folk overvurderer sig selv og dermed sætter sig for tidligt ud i bilen.
» Det tager meget længere tid at forbrænde alkohol end folk lige tror. Der går nogle myter på hvor lang tid det tager at forbrænde en genstand. Og der altså nogen der ryger på den konto, « siger Pernille Ehlers.
Man skal ikke tro at man kan hjælpe alkoholen ud af kroppen.
» Tiden er den eneste faktor, så lad være med at tro på det der med, at man kan danse det ud af kroppen, eller at det hjælper at tage et bad. Så hellere vente et par timer for længe, « siger Pernille Ehlers.
En bøde som påskebrev
Jesper Engelund understreger at konsekvensen for at køre spritkørsel dagen derpå er den samme som på selve aftenen. Det er udelukkende et spørgsmål om promiller.
» Vi kigger ikke på, om det er en forskid eller bagskid, det er bare et spørgsmål om, hvorvidt man er påvirket, « siger han.
Færdselspolitiet måler ikke deres succes i antallet af bøder. For dem drejer det sig om at gøre folk bevidste om, at man altså ikke må køre bil med en promille på over 0,5.
» Det drejer sig ikke om nappe så mange spritbilister som muligt. Det drejer sig om den præventive indsats, så folk ikke vælger at tage chancen. Hvis folk er i tvivl, skal de tænke, at politiet nok er derude, fordi det er påske, « siger Jesper Engelund.
Læs også: