Flere passagerer i samme bil betyder kortere køer og mindre bilos, men Venstre og Dansk Folkeparti vil ikke blande sig i danskernes bil-kultur
Der sidder i gennemsnit kun halvanden person i hver bil på de danske veje. Det oplyser Vejdirektoratet, der ligeledes siger, at færre i hver bil giver længere køer. Køer der ifølge Klimabevægelsen i Danmark medfører både trafikkaos og høj luftforurening.
Men til trods for både Vejdirektoratet og Miljøbevægelsen i Danmarks udmeldinger ønsker hverken Venstre eller Dansk Folkeparti at blande sig i danskernes bil-kultur.
»Når man har en bil, så er man asocial. Så er det fordi, man godt kan lide at sidde med sin kaffe og høre høj musik, og det skal man have lov til.« Det siger trafikordfører Kim Christiansens (DF) og tilføjer: »Jeg er modstander af at skræmme folk til at køre sammen, hvis ikke de har lyst til det.«
Han er enig i, at flere passagerer på bagsædet vil kunne medføre kortere køer og mindre bilos, men det er ikke noget, han mener, politikere bør blande sig i.
Pengene er argument nok
Heller ikke Venstre mener, at det er politikernes bord at fylde bilerne. Trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) henviser til den økonomiske gevinst i at køre flere i samme bil, men vil herudover ikke bestemme, om danskerne skal have kollegerne med i bilen på vej til kontoret eller ej.
»Det er op til den enkelte at tage den kloge beslutning, idet der er et enormt økonomisk incitament,« siger han.
Han er bange for, at en skærpet indsats for at få flere personer i hver bil vil resultere i formynderi over for borgeren, og han vil derfor ikke gøre andet end at lægge op til den enkeltes sunde fornuft.
Nej tak til amerikanske tilstande
I Californien har man indført en såkaldt ”Diamond Lane”-ordning for at få flere til at køre sammen. Ordningen indebærer, at man kun må overhale i det yderste spor på motorvejene, hvis man er mere end én i bilen. SF’s trafikordfører Anne Baastrup har forslået denne ordning i Folketinget som en måde til at få danskerne til at rykke sammen i bilerne på, men Venstre og Dansk Folkeparti afviser blankt forslaget.
Kristian Pihl Lorentzen (V) synes, det er et direkte vanvittigt forslag.
»Det er fuldstændig hen i vejret – ren utopi.«
Der er ifølge hans vurdering alt for få spor, og folk bor for langt fra hinanden til, at det kan lade sig gøre at organisere at køre sammen i så bredt et omfang, som en dansk Diamond Lane vil kræve.
Heller ikke Kim Christiansen er åben for forslaget: »Jeg gider ikke have andre ind i min bil om morgenen. Så det vil jeg heller ikke tvinge andre til,« siger han som svar til muligheden for en dansk Diamond Lane.
Skeptisk opposition
Både De Radikale og Socialdemokratiet kan godt se ideen i Anne Baastrups forslag, men de tvivler dog på, at det særlige motorvejsspor er muligt at føre ud i livet.
»Det er svært at vurdere, men jeg er hældende til skepsis, fordi der simpelthen er for mange indvendinger,« siger trafikordfører Johs Poulsen (R). Indvendinger som Magnus Heunicke, trafikordfører i Socialdemokratiet uddyber:
»Der er for få spor, så det vil give for meget kø. Folk vil komme til at holde i kø frem for at nå på arbejde, og det vil koste milliarder af kroner.«
Læs også:
Forsker: Indfør betalingsveje i hele Danmark