1 milliard dollars eller 5,6 milliarder danske kroner. Det er prisen, Facebook har betalt for foto-applikationen Instagram. Det kan undre, at det sociale netværk er villig til at betale så mange penge for et program, der basalt set kun handler om at tage og dele billeder. Ifølge ekspert i Facebook og sociale medier Thomas Bigum, så handler købet især om den værdi brugerne af Instagram har:
– Der er meget, der peger på, at Facebook ikke køber en app, men et socialt netværk. Værdien ligger i vid udstrækning i brugerne. Da Instagram lancerede sig på Android, så fik de én million brugere på én dag, fortæller Thomas Bigum og anslår, at Instagram snildt kan komme op på 50 millioner brugere. Pt. bruger mere end 30 millioner mennesker verden over programmet.
Instagrams styrke er ifølge Thomas Bigum fotodelingen. Facebook er klar over, at det er noget som brugerne er meget glade for, og derfor vil Facebook gerne blive bedre til det. Den nemme løsning, når man har mange penge i ryggen, er derfor blot at købe et selskab, der allerede har dygtiggjort sig.
– Facebook kan sagtens lave en app på en eftermiddag, der kan det samme som Instagram, men de har valgt at købe folkene bag Instagram og lægge dem ind i selskabet, siger Thomas Bigum.
Muligvis interessante patenter
Thomas Bigum vurderer desuden, at der højst sandsynligt har været nogle patenter, som Mark Zuckerberg og Facebook har været interesseret i:
– Jeg gætter på, at der også er et patent eller ti, som har fået Facebook til at snuppe Instagram, fordi det er inklusiv patenter. Det plejer at være dem, der er mange penge værd. Det mirakuløse er jo, at Instagram til dato ikke har tjent nogen penge, men de er penge værd for Facebook, da de bliver en del af hele paletten.
Facebook kan tjene penge gennem reklamer, når billeder taget med fx Instagram bliver delt over det sociale netværk, fortæller Thomas Bigum og giver et eksempel:
– Jeg har lige taget et Instagram-billede af min cafe latté. Hvis jeg deler det på Facebook, og der er nogen, der sidder på en computer og ser det, så er der reklamer ude i siden. Det er der, pengene ligger.
Facebook går måske ind på mobilmarkedet
Fremtiden for Facebook kan meget vel gå over mobilmarkedet, vurderer Thomas Bigum, da alle stort set render rundt med en mobil. Han forklarer at det digitale forbrug samlet set er gået op, men vi sidder mindre foran computerskærmen og det er et problem for Facebook.
– Facebook overvejer måske at købe Nokia, fordi Facebook ikke har en telefon, og jeg tror Nokia er til salg. Google har Android, og Apple har sine egne produkter. Facebook er inde i Google og Apples produkter, og det er et problem for dem. Men måske skal Facebook bare blive ved sin læst og acceptere, at de har en plads i andre virksomheders apparater, siger Thomas Bigum, der dog ikke tør komme med et bud på, hvornår et sådan opkøb vil være realistisk.
– Facebook er god til at forny sig selv. Fx har de lige lavet designet om. Det har vi snakket om her i foråret. Nu køber de Instagram, så sker der noget på fotosiden i løbet af sommeren, og til efteråret sker der noget nyt. Det er en indbygget motivationsfaktor at lave om på sig selv for så snakker folk om det, afslutter Thomas Bigum.
Læs også: