På discounthjemmesiden emma.dk, der blandt andet sælger kosmetik og personlige plejeprodukter ses gule mærker, der fortæller om store prisfald.
Men det er kun halvdelen af sandheden. For ved køb på hjemmesiden tilmelder man sig nemlig et medlemskab med en fast månedlig pris.
Læs også: Fragtgebyrer og online “vindueskiggeri” får hver fjerde dansker til at droppe køb på nettet
Skal være tydeligt, hvad man køber
Hjemmesider som emma.dk kalder dette, at “man bliver medlem af deres fordelsklub”. Forbrugerombudsmanden kalder det en såkaldt medlemsklub og kræver, at det fremgår tydeligt ved køb på hjemmesiden, hvad man helt konkret køber.
– Der er ikke noget galt i at sælge abonnementer sammen med en vare. Men det går ikke, når man blot slår på attraktive priser på varerne. Forbrugerne skal klart og tydeligt oplyses om, at der kommer et abonnement oveni, skriver forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, på Forbrugerombudsmandens hjemmeside.
31. januar udtalte Forbrugerombudsmanden, at en række virksomheder har markedsført abonnementer ulovligt, da de ikke havde tydeliggjort klart nok, at der var tale om et abonnement.
Læs også: Den nye lukkelov kan gå udover internethandlen
Emma.dk kendt af ombudsmanden
På listen over de virksomheder, der havde markedsført deres produkter var piingu.dk – en adresse, der leder til emma.dk.
Og det er ikke kun forbrugerombudsmanden, der har kritiseret den markedsføring, emma.dk gør brug af.
I marts 2016 meldte emma.dk sig ud af e-mærket, som er et certifikat, der er oprettet for at skabe tryghed for forbrugere på internettet.
E-mærket i strid med emma.dk
Chefjurist ved e-mærket, Camilla Engel Post, forklarer forløbet:
– På baggrund af udtalelserne i januar fra forbrugerombudsmanden, stillede e-mærket nogle krav, hvilket resulterede i, at emma.dk meldte sig ud, fordi de ikke ønskede at indordne sig efter retningslinjerne, fortæller hun til NetAvisen.
På hjemmesiden ses dog stadig et mærke med et e, der ligner betydeligt det e-mærke, som emma.dk har frasagt sig. Kigger man nærmere, har de dog kaldt det ’emma-mærket’.
Førte til politianmeldelse
I marts 2016 valgte e-mærket derfor at politianmelde emma.dk for misledende markedsføring. Det fortæller kommunikationschef ved e-mærket, Toke Mølgaard:
– Deres eget såkaldte emma-mærke, der til forveksling ligner et e-mærke, anser vi som vildledende markedsføring, fordi det tydeligvis leder forbrugernes tanker hen på e-mærket. Det ser vi ofte eksempler på fra forbrugere, der er i tvivl, så derfor er vi selvfølgelig interesserede i at lukke det ned. Det har ikke været muligt, at samarbejde med emma.dk om. Derfor har vi måtte politianmelde dem, siger han.
Emma.dk har efter flere henvendelser ikke ønsket at udtale sig til NetAvisen.