Englænderne, der har en sundhedsforsikring hos forsikringsselskabet Pru Health, får betydelige rabatter på fitnessmedlemsskabet. Pru Health har indgået en aftale med fitnesskæden Virgin Active om, at tilbyde deres kunder en billig adgang til kædens fitnesscentrer og dermed motivere forsikringsselskabets kunder til at træne. Omvendt bliver præmien på sundhedsforsikringen billigere, alt efter hvor ofte og meget forsikringskunderne sveder i fitnesscentret.
At forsikringsselskaber og fitnesskæder samarbejder kommer ikke som en overraskelse for sundhedsøkonom Jakob Kjellbjerg, der beskæftiger sig med evalueringer af sundhedsvæsenet hos det Nationale Institut for Kommunernes og Regionernes Analyse og Forskning
– Forsikringer handler om at tjene penge, så i dette tilfælde kan man jo således sikre sig de gode kunder med lav risiko for sygdom, siger Jakob Kjellbjerg.
Vi har på nuværende tidspunkt ikke et samarbejde med en fitnesskæde om deres sundhedsforsikringer, fortæller Mads Houe, presseansvarlig hos Codan Forsikring A/S.
Netop det er ifølge Jakob Kjellberg også årsagen til, at vi ikke har set lignende tiltag i Danmark endnu.
– Forsikringsmarkedet er lidt anderledes i Danmark, hvor sundhedsforsikring ofte følger folks ansættelse. Man skal altså sælge modellen til hele virksomheden og til alle medarbejderne uanset helbred. Så det er ikke så oplagt endnu, fortæller han.
Læs også: Så meget kan det koste dig at gå til lægen til sommer
Virksomheder står selv for sundhedstiltag
Pru Health var det første forsikringsselskab i England, der fik idéen til et samarbejde med fitnesskæderne, og siden har andre selskaber indgået lignende samarbejder. Forsikringskunderne hos Pru Health sparer helt konkret 70 kr. pr. måned på deres medlemskab hos Virgin Active, hvor normalprisen på et medlemskab koster ca. 350 kr. om måneden. Tiden, forsikringskunderne bruger i fitnesscentrerne, bliver registeret og kan ombyttes til point, som efterfølgende kan veksles til en billigere forsikring.
Læs også: Snart kan du forsikre din facebook profil
Forsikringsselskabet Codan Forsikring A/S, der i 2012 sad på 13,7 % af markedet for sundhedsforsikringer i Danmark, har ikke på nuværende tidspunkt et samarbejde med en fitnesskæde om sine sundhedsforsikringer, fortæller Mads Houe, presseansvarlig hos Codan Forsikring A/S.
– Vi fokuserer på at rådgive og vejlede vores kunder om, hvordan de arbejder aktivt med at nedbringe risikoen for sygdom og skader. For eksempel bruger vi vores viden om den enkelte virksomheds brug af sundhedsforsikringer til at rådgive ledelsen om, hvilke tiltag, der vil have størst effekt, udtaler Mads Houe.
Denne strategi genkender Jakob Kjellbjerg, han fortæller:
– Virksomhederne stiller selv adgang til et fitnessrum og frugtordning til rådighed for deres ansatte.
I 2011 havde 1,2 mio. danskere en sundhedsforsikring, hvoraf 86,7 % var arbejdsgiverbetalt og 13,3 % tegnet af private, oplyser brancheorganisationen forsikring & pension.
Den største fitnesskæde i Danmark er Fitness World med lidt over 300.000 medlemmer og over 100 centrer. Den næststørste kæde, fitnessdk, har ca. 130.000 medlemmer og 39 centrer, oplyser begge centrer på deres hjemmeside.