Zine Clynór Christoffersen læste til sygeplejerske fra 2011-2014 på Metropol. Da hun afsluttede uddannelsen med et 12-tal i juni måned, kunne hun tænke tilbage på perioder i klinik med alt for meget ansvar.
– Jeg har oplevet flere gange, at stå i situationer, hvor jeg har følt, at jeg som studerende havde for meget ansvar, siger Zine Clynór Christoffersen.
Der er en hårfin balance mellem det at være en nysgerrig studerende, til at kunne sige fra overfor arbejdsområder som ligger udenfor ens praktiske og teoretiske kunnen.
Zine Clynór Christoffersen
Specielt en oplevelse har sat sig fast i hendes hukommelse, da hun var i klinik på en hjerteafdeling:
I forbindelse med en hjerteundersøgelse, havde Zine Clynór Christoffersen af patienten fået lov til at overvære undersøgelsen. Da de to kommer ind i undersøgelsesrummet, præsenterer Zine Clynór Christoffersen sig som studerende. De to læger, der skal udføre undersøgelsen, beslutter lynhurtigt, at Zine Clynór Christoffersen kan være behjælpelig ved undersøgelsen, og den ene læge går igen.
– Det var efterårsferie, og flere havde ferie fra de forskellige afdelinger, fortæller Zine Clynór Christoffersen.
Jeg var virkelig bange
Zine Clynór Christoffersen, om at assistere ved en hjerteundersøgelse
Undersøgelsen går i gang, og patienten skal have påført fem forskelligfarvede elektroder på brystkassen, som Zine bliver bedt om at gøre, selvom hun kun har set en sygeplejerske gøre det én gang før.
Zine Clynór Christoffersen får besked på, at holde øje med patientens værdier mens undersøgelsen foregår, blandt andet puls og blodtryk. Det gjorde hende rigtig nervøs, for måske ville hun ikke opdage, hvis en værdi lå uden for det normale. Det var ikke noget hun havde ret meget erfaring med på det tidspunkt. Pludselig får patienten vejrtrækningsproblemer:
– Jeg var virkelig bange, for jeg kunne fornemme på lægen, at han blev meget forkuseret, siger Zine Clynór Christoffersen.
Det var ubehageligt, at lægen bare antog, at det var noget jeg kunne assistere med
Zine Clynór Christoffersen, om at assistere ved en hjerteundersøgelse
Oplevelsen lå langt ud over, hvad Zine Clynór Christoffersen som studerende på daværende tidspunkt skulle kunne:
– Det var ubehageligt, at lægen bare antog, at det var noget jeg kunne assistere med, og i det hele taget at han ikke spurgte ind til, om det var noget jeg havde lyst til, siger Zine Clynór Christoffersen.
Det skulle have været en sygeplejerske eller læge der assisterede ved undersøgelsen. Men det var åbenbart ikke muligt på grund af efterårsferien, fortæller Zine Clynór Christoffersen.
Læs også: Hospitalerne bryder reglerne: Studerende udfylder vagtskemahuller
Heldigvis kom situationen under kontrol, og patienten overlevede. Zine Clynór Christoffersen synes ikke, at det var okay eller forsvarligt at have så meget ansvar som studerende.
– Der er en hårfin balance mellem det at være en nysgerrig studerende, til at kunne sige fra overfor arbejdsområder som ligger udenfor ens praktiske og teoretiske kunnen, siger Zine Clynór Christoffersen og fortsætter:
– Jeg var meget ny i faget dengang, og forløbet i klinik var slet ikke rettet mod, at jeg skulle stå i en så akut situation. For tænk nu hvis der skete noget, og jeg ikke havde nok erfaring til at handle på det, siger Zine Clynór Christoffersen, der slet ikke syntes, at situationen ved hjerteundersøgelsen var forsvarlig.
Reglerne følges ikke
Det kan være svært at sige fra, når man er i klinik. Både hvad angår at have for meget ansvar, men også hvad angår ikke at få opfyldt sine læringsmål, erfarer Zine Clynór Christoffersen. Hun har både oplevet at have hænderne for fulde, men også at blive sat til at printe patientpjecer ud og folde dem, hvilket der ikke er meget læring i:
– Man er som studerende nødt til at sige fra, og sørge for at ens læringsudbytter bliver opfyldt, som er det, man skal til eksamen i, når man er færdig i klinik, siger Zine Clynór Christoffersen.
Læs også: Sygeplejerskestuderende kan være til fare for patienterne
Sanne Fuglsang Nyquist, formand for Sygeplejestuderendes Landssammenslutning, siger, at der er brug for, at man som studerende har tid til at opnå sine læringsmål, og kunne koncentrere sig om netop det, der er fokus på i det pågældende kliniske forløb. På den måde sikrer man sig, at de studerende ikke står i en situation, de ikke kan klare.
Zine Clynór Christoffersen har efterfølgende reflekteret over sit ansvar ved hjerteundersøgelsen:
– Tænk nu, hvis den ikke havde endt godt, siger hun.
One Response to "Sygeplejerskestuderende: Det går langt over mine grænser"