Unge kommer mere helskindede gennem knallertturen

Knallerten er et anvendt transportmiddel for unge under 18. Færre kommer i dag til skade, når de bruger det tohjulede køretøj Foto: Flickr.com
Knallerten er et anvendt transportmiddel for unge under 18. Færre kommer i dag til skade, når de bruger det tohjulede køretøj
Foto: Flickr.com

Unge knallertkørere kommer mindre til skade i trafikken. I 2012 var der 105 personskader på det tohjulede køretøj. I 2013 var tallet nede på 80, hvilket betyder et fald på 24 procent. Det viser en rapport fra Danmarks Statistik. Faldet er dog ikke tilfældigt:

– De unge knallertkørere har haft et stort fald i ulykker, og det skyldes, at der i januar 2013 blev indført nye regler om knallertkørsel. Kravene til undervisningen blev også større, fortæller Søren Berg fra Rådet for Sikker Trafik.

Det siger de nye knallertregler bl.a.:

Du skal have kørekort til kategori AM (lille knallert), hvis du:
…er under 18 år og ikke har taget knallertbevis
…er fyldt 18 år efter 19. januar 2013 og ikke har kørekort til bil, mc eller stor knallert

– Du kan få udskudt tidspunktet for, hvornår du må tage kørekort til bil, hvis du er under 18 år og får en ubetinget frakendelse af retten til at køre lille knallert

– Knallerten konfiskeres anden gang inden for tre år, hvor der køres på en knallert, der er tunet og/eller kan køre 43 km/t eller derover.
– Knallerten konfiskeres med det samme, hvis der køres 100% over den tilladte hastihed.

Kilde: Rådet for Sikker Trafik (sikkertrafik.dk)

Kørekort er blevet et must

De nye regler betyder blandt andet, at der nu er krav om kørekort. For unge under 18 år gælder dette, hvis der ikke er taget knallertbevis, før de nye regler trådte i kraft.
Derudover skal de unge nu bestå både en teoriprøve og en praktisk prøve for at kunne køre på knallert. Noget der spiller en stor rolle i forhold til antallet af ulykker.

– Det er klart, at jo bedre uddannet man er, jo færre ulykker sker der, siger Mogens Knudsen, der er leder af færdselsenheden hos Københavns Politi.

Kørekortet kan tages på de lokale ungdomsskoler. De nye regler er et positivt tiltag, mener Helsingør Kommunes afdelingsleder i Center for Dagtilbud og Skole, Inge Kristensen:

– Det er kun fint, at der nu er kvalificeret undervisning. Det giver et klart løft, at flere prøver skal bestås, fortæller hun og siger samtidig, at de på Helsingør Ungdomsskole gør meget ud af at informere deres elever om konsekvenserne ved at køre ulovligt på knallert.

De fleste ulykker på knallert skyldes jo, at de unge har kørt for hurtigt på ulovlige knallerter.
Mogens Knudsen, leder af færdselsenheden hos Københavns Politi

Nye knallertregler spiller en stor rolle

Ifølge Søren Berg spiller de nye regler en meget stor rolle i antallet af ulykker. En af ændringerne er nemlig, at de unge ved en ubetinget frakendelse kan få udskudt rettigheden til at køre bil med seks måneder. En ubetinget frakendelse kan blandt andet ske, hvis knallerten kan køre ekstra stærkt som følge af, at den er blevet tunet, eller hvis der køres 100 procent over den tilladte hastighed. Derfor kører flere unge pænere i dag og mindsker risikoen for at komme til skade, mener Søren Berg:

– Før i tiden var det sjovt at sidde og lege med sin knallert og få den til at køre stærkere. Nu har de unge erkendt, at det altså har nogle store konsekvenser, og derfor er der færre, der gør det.

Han mener, at netop reglen angående kørekort til bil er en af de afgørende faktorer:

– For mange er kørekort til bil det store mål. Der er ikke kun tale om sund fornuft, når faldet er så markant. Det skyldes de strukturelle ændringer og den store mængde information om, hvor store konsekvenser, det kan have, hvis de ikke kører lovligt på knallert. Det, vi forhåbentlig vil se nu, er, at det slår igennem, så udsvinget bliver endnu større, siger Søren Berg.

Læs også: Færre falder af cyklen

Unge har fået mere respekt

Hos Københavns Politi er der også et klart håb om, at den gode udvikling fortsætter.

– De fleste ulykker på knallert skyldes jo, at de unge har kørt for hurtigt på ulovlige knallerter, fortæller Mogens Knudsen.

Hvor politiet førhen skulle skille knallerten ad for at finde ud af, om den var ulovlig, kan de nu sætte hjulet op på et transportabelt rullebånd. Det måler farten med det samme, og er der pillet for meget ved knallerten, så den kan køre hurtigere, er der risiko for, at de unge kan sendes direkte hjem på gåben i trafikken.  Mogens Knudsen siger, at det er en medvirkende årsag til, at de unge kører mere lovligt og dermed har mindre risiko for at komme til skade:

– Det, at vi nu kan konfiskere knallerterne med det samme, har skabt en respekt hos de unge, fortæller han. Han håber, at den gode udvikling fortsætter, og hos politiet er planen klar, når det kommer til at holde antallet af ulykker nede:

– Vi vil fortsat opretholde kontroltrykket i trafikken og være til stede i ungdomsklubber, når de har undervisning for virkelig at gøre opmærksom på de konsekvenser, dårlig knallertkørsel kan medføre. Og så kan vi jo bare håbe på, at folk begynder at køre endnu pænere, end de allerede gør nu.

Læs også: 45-knallerten er en truet art