I 2010 sikrede Abeo sig sejren ved Danmarksmesterskabet i miljørigtig teknologi med sin nyskabende betonteknologi ”super-lette konstruktioner”. Derefter gjaldt det for iværksætterne bag at sætte en produktion i gang og tjene penge på ideen. Abeo er et eksempel på en af de iværksættervirksomheder, som Erhvervs- og Vækstministeriet vil nå med sin kampagne.
”Når man ser på, hvem der skaber nye arbejdspladser i Danmark, så er det typisk virksomheder, der er under fem til syv år gamle,” siger Anders Hoffmann, der vicedirektør i Erhvervsstyrelsen og formand for den danske udgave af kampagnen.
”Derfor er det meget vigtigt, at vi hele tiden får nogle nye virksomheder ind, der er interesserede i at lave nye jobs. Og derfor er det også vigtigt, at vi med kampagnen også giver dem de forhold som de har brug for – at vi ser positivt på iværksættere”, fastslår han.
Abeo var for to år siden stadig nyt og havde kun været i gang i 4-5 måneder inden deltagelsen i iværksætterugen. Alligevel havde deres ide et så stort potentiale, at den gik hen og vandt.
”Vi havde ikke konkrete produkter at sælge på det tidspunkt. Vi havde derimod nogle ideer, koncepter og tanker, som var det, vi konkurrerede med, og som folk vurderede til at have så stort et potentiale og være så realiserbart, at vi gik hen og vandt”, forklarer Alexander Wulff, der er Chief Marketing Officer i Abeo.
Det har dog ikke været uden bump på vejen, at Abeo i dag har fået sin rå teknologi produktudviklet.
”Ligeså snart, at man tager teknologier fra tekniske universiteter, kan der være et stykke vej til markedet, idet nogle af ideerne kan være meget teoretisk funderet. Når man sidder på sådan et teknisk universitet, som for eksempel DTU, hvor ideen til vores virksomhed stammer fra, har man måske et mere teoretisk og akademisk udgangspunkt. Her handler det om at få det konkretiseret og gjort kommercielt, få pillet alle de teoretiske lag fra og gøre det salgbart”, forklarer Alexander Wulff.
For Abeo har den største udfordring siden sejren i 2010 bestået i at komme på én konkret ting og udelukkende fokusere på den. Det skyldes, at teknologien og potentialet bag deres ide er så stort, at det kan bruges i stort set alle sammenhænge.
Men selvom Abeo har oplevet adskillige bump på vejen mod deres succes, opfordrer Alexander Wulff alligevel unge iværksættere til at springe ud i det.
”Man skal bare gøre det. Dårlige undskyldninger for ikke at komme i gang dur ikke. Det optimale tidspunkt for at starte op er faktisk imens, at man studerer. Det er et godt supplement til ens undervisning. Så spring ud i det”, fastslår han.
Kampagne fejrer iværksættere
Det er den verdensomspændende kampagne, Global Entrepreneurship Week, der er årsag til, at Erhvervs- og Vækstministeriet for femte år i træk, inviterer iværksættere og virksomheder til en uge med fokus på udvikling af vækst, innovation og iværksætteri.
”Vi har i Danmark i flere år haft mange måder, hvorpå vi fejrer iværksættere. Men da Global Entrepeneurship Week for nogle år siden blev etableret, blev vi enige om, at det kunne være sjovt, hvis man fejrede iværksættere på samme tid i flere forskellige lande. Det har nu videreudviklet sig til, at vi i dag er over 30 lande, der fejrer iværksætteri over hele verden i uge 46”, forklarer Anders Hoffmann fra Erhvervsstyrelsen.
Siden den engelsk-amerikanske kampagne startede i 2008 har den vokset sig til at involvere mere end ti millioner mennesker, der deltager i næsten 40.000 arrangementer i over 100 lande, og Danmark har været med helt siden begyndelsen.
”Flere og flere kommer til de her arrangementer i løbet af kampagneugen. Vi er gået fra at være et par tusinde det første år til at være op over 15.000 sidste år. Det er helt klart noget, der er kraftig stigning i, forklarer Anders Hoffman.
Kampagne skal skabe vækst og iværksætteri
Ifølge Anders Hoffman går kampagnen ud på to ting.
”Kampagnen går ud på at fortælle folk om, at der er nogle, der starter virksomheder, og at der er en masse, der er fornuftige for samfundet. Og så går den ud på, at dem, der allerede har startet virksomheder skal tænke på at skabe vækst. Den har altså et dobbelt formål; dels skal den styrke folk til at begynde og dels skal den hjælpe folk, der allerede har startet virksomhed, til at få den til at vokse”, forklarer han.
Men kampagnen har også andre praktiske funktioner. Udover at fungere som en platform for de deltagende er den med til at skabe nye forbindelser mellem iværksættere, potentielle samarbejdspartnere og mentorer.
”Der er rigtig mange, der har fået mod på at komme videre med deres ide eller noget andet, hvor de på den måde er kommet ud i verden og har fået nogle gode kontakter. Forrige års vinder Abeo A/S fik blandt andet en masse gode kontakter og er nu begyndt på deres byggeri. Udover at de selvfølgelig er nogle dygtige iværksættere, har det helt klart hjulpet dem at deltage i kampagnen”, fastslår Anders Hoffman.
Læs også: Antallet af unge iværksættere stiger markant
Læs også: Dansk Erhverv: Nydanskere har et andet iværksætter-drive