Rustne stel, eksede dæk og neonfarvet tape om bagdækket. Sådan ser en typisk død cykel i København ud. Og dem fjerner Københavns Kommune flere og flere af. I år har kommunen indtil videre fjernet 9000 såkaldte døde cykler fra københavnske gader og stationer, og kommunen regner med at runde 10.000 inden året slutter.
Oprydningen er den del af kommunens overordnede cykelstrategi, hvor vi arbejder på at skabe mere plads til cyklerne.
Kira Thume, projektleder fra Center for Renhold i Københavns Kommune
Det fortæller projektleder Kira Thume fra Center for Renhold i København. I 2011 fjernede kommunen 7300 cykellig, mens tallet var lidt højere i 2012. Her blev 8200 døde cykler fjernet fra Danmarks cykelhovedstad. Det svarer til en stigning på 36 procent i løbet af to år.
Det skal du gøre, hvis der sidder tape på dit baghjul:
- Hvis du vil beholde cyklen, skal du fjerne tapen med det samme
- Hvis ikke tapen er fjernet efter fire uger, fjernes cyklen
- I sommerferien må tapen dog sidde i op til skes uger, for kommunen tager cyklen med
Kilde: Kira Thume, projektleder fra Center for Renhold, Københavns Komme
Læs også: Nye lovlige cykelstier er ekstra farlige
Projektlederen understreger at stigningen i antallet skal findes i, at kommunen har ydet en ekstra indsats for at fjerne cykelligene fra gadebilledet.
– Oprydningen er en del af kommunens overordnede cykelstrategi i forhold til cykelparkering, hvor vi arbejder på at skabe mere plads til cyklerne i byens cykelstativer.Vi fjerner cykler, der ikke bruges. På den måde bliver der mere plads til de cykler, som rent faktisk er i brug, forklarer Kira Thume.
Hvor ender cykelligene?
Der efterlades årligt 40.000 cykler i København. Både på stationer og ved boligområderne. Faktisk udgjorde cykeloprydningen i København en post på 2,2 millioner i kommunens budget. Oprydningen foregår sådan, at cykeloprydderne sætter et stykke neonfarvet tape om cyklens bagdæk. Hvis ikke cyklens ejermand har fjernet tapen inden for fire uger, ryger cyklen til skrot eller bliver solgt på politiets auktion.
Omkring stationer som Nørreport, Svanemøllen og Dybbølsbro er det cirka 16 procent af cyklerne, der efterlades.
Kira Thume, projektleder fra Center for Renhold i Københavns Kommune
– Faktisk bliver omkring 90 procent af cyklerne sendt til skrot. Mange af cyklerne er temmelig medtagne, men mange cykeldele kunne godt genbruges. De resterende 10 procent bliver solgt på politiets auktion. Derfor arbejder vi på at få lov at donere nogle af cyklerne til almennyttige og velgørende formål, som kun politiet har hjemmel til i dag, siger Kira Thume.
- Seks kampagner på Vesterbro
- Fire kampagner på Nørrebro
- 13 kampganer på metrostationerne
- 11 kampagner på s-togsstationerne
Kilde: Kira Thume, projektleder fra Center for Renhold, Københavns Kommune
Læs også: Feinschmecker-cykler kan blive de nye sportsvogne
Et af de steder, hvor kommunen fjernede allerflest cykler i 2013 var på Tietgensbroen ned til banelegemet ved Hovedbanegården. Her havde 198 cykler fået tape om bagdækket. Efter fire uger var der stadig tape på 66 af cyklerne. Mere generelt set står det ikke helt så grelt til i København.
– I boligområderne, som for eksempel Østerbro, Vesterbro og Nørrebro, er omkring 10-12 procent af cyklerne efterladte. Omkring s-togs- og metrostationer som Nørreport, Svanemøllen, Kongens Nytorv og Dybbølsbro er det i gennemsnit 16 procent af cyklerne, der efterlades, fortæller Kira Thume.