– Hvis det var billigere, ville jeg gerne købe en billet. Jeg synes, at det er for dyrt, må jeg indrømme.
Sådan siger Phillip, der er 25 år og blikkenslager. Han køber kun billet i metroen. I busser og S-toget har han fundet en metode til at køre gratis.
– Jeg har lavet et screenshot af en gammel billet, og så viser jeg det bare til buschaufføren, siger han.
Mange folk herhjemme har lidt en model, der siger, at DSB sætter priserne alt for højt, og iøvrigt er DSB nogle dummernakker, der ikke kan få det til at fungere ordentligt, og så har man en slags indre legimitet i forhold til at snyde
Per Homann Jespersen, trafikforsker på RUC
Phillip er langt fra den eneste i sin omgangskreds, der plejer at køre gratis. Han indrømmer dog, at DSB’s indførelse af civilt klædte kontrollører kan få ham til at købe billet oftere.
Debat giver mere snyd
MetroXpress bragte i går nyheden om, at antallet af gratister, som DSB fanger, er stigende. I 2013 svarede det til cirka 340 om dagen.
Læs også: Ros og skældud til DSB på Twitter
Trafikforsker Per Homann Jespersen fra RUC mener, at stigninger i billetpriser potentielt kan give flere snydere.
– Men antallet af snydere afhænger jo også af, hvordan det hele italesættes. Hvis der er en generel italesættelse af, at priserne er for høje, som der lidt er, har man også mere legitimitet til at snyde, siger han.
Holdning til transportsystemet er afgørende
Per Homann Jespersen forklarer, at den generelle holdning til det kollektive transportsystem påvirker antallet af gratister.
– I Zürich, for nogle år siden, fik jeg at vide, at der holder man meget af sit kollektive transportsystem, som blandt består af nogle gamle sporvogne. Det er pænt og ordentligt og fungerer godt. Der fik jeg at vide, at der snyder man ikke. Holdningen til det kollektive transportsystem betyder en hel del, siger han.
I Danmark er holdningen til det kollektive transportsystem knap så positiv, mener Per Homann Jespersen.
– Mange folk herhjemme har lidt en model, der siger, at DSB sætter priserne alt for højt, og iøvrigt er DSB nogle dummernakker, der ikke kan få det til at fungere ordentligt, og så har man en slags indre legimitet i forhold til at snyde, siger han.
Læs også: Påsken kører ikke på skinner for DSB
Per Homann Jespersen forklarer, at priserne for enkeltbilletter i København er meget høje i forhold til byer som Oslo, Stockholm og Helsinki. På det samlede billetprisniveau, inklusive månedskort, ligger København cirka på det samme prisniveau som disse byer. Dette niveau ligger højere end storbyer sydpå.
Gratister fører til dyrere billetter
Hos DSB ærgrer underdirektør, Anette Haugaard, sig over antallet af gratister, da det i sidste ende gør billetpriserne dyrere.
– At indkræve kontrolafgiften er jo den mindste del af det. Den største del er jo at sikre, at andelen af dem, der rejser uden billet, forbliver lille. Hvis ikke den gør det, er det dig og mig, der kommer til at betale, siger hun.
Philip mener ikke nødvendigvis, at det er usolidarisk at købe en billet, og holder fast i at han ville en købe en billet, hvis den var billigere.
– Jeg synes, at billetterne er alt for dyre, siger han.
Ikke flere civilkontrollører
Anette Haugaard siger, at kontrollørerne bliver bedre og bedre til at gennemskue gratisternes forskellige tricks.
– Jeg tror ikke, at der er mange af vores revisorer, som ikke kender alle de fif, der er. Så vi får nok fat på dem, der snyder. Hvis man ikke har den rigtige billet, bliver man før eller siden taget, siger hun.
Stigningen i antallet af snydere, der bliver taget, kan blandt andet være en effekt af DSB’s indførelse af civilt klædte kontrollører. Anette Haugaard fortæller, at omkring en tredjedel af DSB’s personale er uddannede til at optræde civilt. Den andel har man ikke planer om at hæve, forklarer hun, og slår fast, at DSB følger op på, at bøderne bliver betalt.
– Det gør de i sidste ende, for det er jo sådan, at hvis man ikke betaler, kan man få det indkrævet via skat, siger hun.