Af Eva Sofie Fritzbøger og Rasmus Holse-Pedersen
Danske lastbilchaufførers jobmuligheder forsvinder, fordi de danske vognmænd i stigende grad vælger billigere udenlandske chauffører til at sidde bag rattet. Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at udviklingen trækker i retning af færre danske lastbiler og færre danske hænder på rattet, når det gælder den internationale godstransport. Særligt Lastbilchaufførerne bliver påvirket af den internationale konkurrence.
– Hver evig eneste gang, der er en transport, der udføres på udenlandske nummerplader, så er der en dansk chauffør, der mister sit arbejde, siger næstformand i Transportgruppen hos 3F, Jørgen Aarestrup.
Han vurderer, at det har kostet jobbet for op imod 9000 danske lastbilchauffører de seneste år, og henviser til et voldsomt lønpres de seneste 5-6 år. Jørgen Aarestrup mener sagtens, at vognmændenes virksomheder kan løbe rundt under de danske arbejdsvilkår, og at vognmændene blot forsøger at skumme fløden, når de ansætter udenlandske chauffører til dårligere arbejdsvilkår.
Og det er netop de lave lønninger til udenlandske chauffører, der tiltrækker vognmændene.
– Det er især på lønsiden, at der er en stor forskel. Der er nogle store forskelle, der gør, at danske lastbilchauffører har svært ved at konkurrere med tyske og polske kollegaer, når vi snakker om international transport, siger Jacob Christian Nielsen, som er administrerende direktør hos brancheorganisationen ITD.
Hvis de ikke havde bevæget sig ud på denne her rejse, så havde man mistet hele transportvirksomheder,
Jacob Christian Nielsen, administrerende direktør i ITD
International konkurrence giver også muligheder
Han mener dog ikke, at den internationale konkurrence nødvendigvis er en negativ udvikling for transportbranchen. Jacob Christian Nielsen peger på, at der er større mulighed for, at vognmændene kan tjene penge, hvis de ser udover de danske grænser. Han mener, at det er helt nødvendigt, at vognmændene bruger de udenlandske chauffører.
– Hvis man ikke som dansk vognmand indretter sig efter den konkurrencesituation og ikke sørger for at få lavet nogle datterselskaber og får kørt med de tyske biler og chauffører, så kan man simpelthen ikke konkurrere. Så taber man godset til sine udenlandske konkurrenter, siger Jacob Christian Nielsen og uddyber, at man ved at give afkald på chaufførjobbene, stadig bevarer en masse kontor- og logistikjobs i transportvirksomhederne. Det kommer dog ikke chaufførerne til gavn.
Lønpres eller nødvendig tilpasning?
Hos 3F vækker det forargelse, at chaufførjob ofres på bekostning af billigere udenlandsk arbejdskraft.
– Som man plejer at sige indenfor branchen, så handler det om, hvorvidt vognmanden skal have en ny firehjulstrækker hvert år ved nytår, eller om han skal vente til hvert andet år, siger han.
Læs også: Danske lastbiler skubbes af vejen
Jacob Christian Nielsen, mener derimod, at det har været en nødvendighed, at de danske vognmænd har indrettet sig efter det europæiske marked.
– De vognmænd, der har forstået at udnytte de muligheder, der ligger der, de har jo skabt en hel masse jobs på lagre og med planlægning og distribution samt følgejobs som kontorjobs. Hvis de ikke havde bevæget sig ud på denne her rejse, så havde man mistet hele transportvirksomheder, siger Jacob Christian Nielsen.
Den påstand afviser man hos 3F, der sammenligner situation med at handle i et supermarked. Jørgen Aarestrup vil have vognmændene til at betale det for kørslen, som den koster.
– Det koster x antal kroner eller euro at få transporteret en vare herfra og dertil i praktiske omkostninger. Jeg er sikker på, at langt de fleste danske forbrugere gerne ville give en tiøre mere for et glas karrysild, hvis de ved, at de er blevet transporteret under danske arbejdsvilkår frem for af underbetalte østeuropæiske chauffører, siger han.