Der er pres på de danske veje og bilister holder i kø i trafikpropper. Løsningen er at lave betalingsveje over hele landet, mener forsker
Forestil dig, at du sætter dig ind i din bil for at komme på arbejde, og du vælger at køre på en af de mest befærdede veje i hele Danmark, Køge Bugt Motorvejen. I dag er det gratis, men hvis det står til trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet, skal dette være en af de dyreste strækninger at køre i bil på.
»Det er fordi, at der er mange bilister, der benytter Køge Bugt Motorvejen. Ved at lade bilisterne selv betale en højere pris for at køre på de mest befærdede veje, undgår man trafikpropper og øget forurening«, siger Harry Lahrmann.
Han fortæller, at bilisterne simpelthen vil søge hen til de veje, der koster mindre at køre på, og hvis man sætter priserne efter hvor befærdede vejene er, så vil man opnå et bedre miljø og færre trafikpropper.
»Man kan gøre det dyrere at køre på Køge Bugt Motorvejen eller de motorveje, som er overfyldte. Det vil få flere til at tage toget eller møde på andre tidspunkter, hvis man for eksempel gør det dyrere i myldretiden«, siger Harry Lahrmann.
Men han understreger, at der skal være road pricing over hele landet, fordi man ifølge Harry Lahrmann undgår at bilisterne så bare klumper sammen på de veje, der er gratis at køre på.
Politisk modvilje
Det kan dog få lange udsigter med road pricing. For der er ikke vilje til at gøre noget ved det i hverken rød eller blå blok i Folketinget.
»Vi vil vente med at lave road pricing til mindst 2018, fordi teknologien ikke er klar til det«, siger trafikordfører fra Venstre Kristian Pihl Lorentzen (V).
Han mener, at der er en gunstig udvikling i form af miljørigtige biler i gang og derfor er der ikke brug for road pricing lige nu.
Hos Socialdemokraterne siger de også, at teknologien ikke er moden til at indføre roadpricing over hele landet på alle veje.
»Jeg har ikke set nogen, der kunne levere et projekt, der er økonomisk rentabelt og teknisk muligt«, siger trafikordfører fra Socialdemokraterne, Magnus Heunicke (S), der dog er åben over for at indføre road pricing i form af bompenge på de større danske veje.
Læs også