Politiet fejrer J-dag med razzia

Politiet gennemfører spiritus- og narkotikakontrol i forbindelse med J-dag. Foto: sikkertrafik.dk
Fra d. 3.-6. november kan bilisterne opleve, at politiet gennemfører spiritus- og narkotikakontrol på landets veje. Foto: sikkertrafik.dk
Kort om promiller: 
Der er tale om spritkørsel, når chaufføren af et givent køretøj har en alkoholpromille på over 0,5.Rådet for sikker trafik anbefaler derfor, at du på forhånd arranger overnatning eller hjemtransport.På flasker og dåser skal der være indikeret, hvor mange genstande, der er i drikkevaren. Får du det serveret i et glas, kan det være svært at gennemskue.

Nedenstående liste kan anvendes som et fingerpeg. Dog frarådes det at føre bilen efter indtagelse af alkohol.

  • En pilsner (33 cl): 1 genstand
  • En guldøl: 1,25 genstande
  • En stærk øl – såsom julebryggen: 1,5-2 genstande
  • Et glas vin (12 cl): 1-1,5 genstande
  • Et glas hedvin (8 cl) : 1 genstand
  • Et shot spiritus (4 cl): 1 genstand

Alkoholdpromillen kan tilnærmelsesvis udregnes:

  • Kvinders promille = 12 x antallet af genstande / 0,55 x vægt i kg
  • Mænds promille = 12 x antallet af genstande / 0,68 vægt i kg

Kilde: Rådet for Sikker Trafik

Når julebryggen frigives på fredag kl. 20.59, står politiet klar med måleapparaterne. De har igangsat en målrettet indsats mod spiritus- og narkotikakørsel netop på fredag. Den landsdækkende razzia starter allerede torsdag d. 3. november og køres helt frem til d. 6. november.

Traditionen tro afholdes J-dag den første fredag i november, hvor interesserede samles på landets barer og smager årets nye julebryg fra Tuborg. Og selvom det er ulovligt, vælger flere bilister fortsat at køre i påvirket tilstand. Ifølge politiets pressemeddelelse er alkohol skyld i hver femte dødsulykke.

Marianne Foldberg Steffensen, afdelingsleder i Vejdirektoratet, bakker op om politiets aktion.

– På trods af, at det er blevet mere socialt uacceptabelt at køre spirituskørsel end tidligere, så er der stadigvæk nogen, der gør det, og det er dem, vi gerne vil have fat i, fortæller Marianne Foldberg Steffensen.

13,2 procent af spiritusulykkerne foregår i december måned

I sommers offentliggjorde Vejdirektoratet en ulykkesstatistik, der afslørede, at antallet af spritulykker udgjorde cirka 13 % af alle trafikulykker i 2015. Heraf blev 27 dræbt, mens 358 personer kom til skade.

Ifølge Marianne Foldberg Steffensen kan det fortsat høje tal skyldes mangel på planlægning.

– Man får en anden selverkendelse, når man er beruset – der kan man jo det hele. Det er derfor svært at træffe det rigtige valg, når man er påvirket. Det skal helst gøres inden, og det kræver planlægning, som nogle åbenbart finder svært ved, fortæller hun.

I ulykkesstatistikken fremkommer det, at størstedelen af spiritusulykkerne i 2015 skete i maj, juli og december måned. Ifølge Marianne Foldberg Steffensen kan det skyldes, at der ofte opstår spontane arrangementer i disse måneder.

– Uplanlagte sammenkomster gør det svært for bilisterne at finde ud af, hvordan de kommer hjem. Der er særligt mange arrangementer i december måned, og hvis de har bilen med opstår problemet. Når du er påvirket af alkohol er du mere risikobetonet, og så sker der ulykker, der kan være alvorlige, fortæller afdelingslederen.

skaermbillede-2016-11-03-kl-10-39-07
Spiritusulykker fordel på måneder. Kilde: Vejdirektoratet

Går i den rigtige retning

Tendensen går dog den rigtige vej, da der er sket et fald på 38 procent af personskadeulykker med spiritus indblandet, hvis man sammenligner med tallene fra 2010. Ifølge Marianne Foldberg Steffensen skyldes det, at det ikke længere er socialt acceptabelt at køre spirituskørsel, ligesom i 1970’erne.

– Før kunne man i branderten liste sig hjem af de små veje uden, at nogen sagde noget. Nu er det pinligt og uacceptabelt at køre påvirket. Det er ikke noget, du deler med dine venner ligesom fartbøder, og det er et skridt i den rigtige retning, siger Marianne Foldberg Steffensen.

Afdelingslederen råder sammen med Rådet for Sikker Trafik bilisterne til at lade bilen blive. Det gælder også, hvis man er i tvivl, om man har fået for meget. Hun mener dog, at der ligger et fælles ansvar i at nedbringe ulykkerne.

– Hvis man er venner med bilisterne, skal man sørge for, at de ikke har deres bilnøgler. Er man ædru, kan man jo tilbyde dem at hjælpe dem hjem, påpeger Marianne Foldberg Steffensen.