Antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken var lavere i 2017 end det var året før.
Hvor der i 2016 var 211 dræbte og 3.228 tilskadekomne, er tallet i 2017 nedbragt til 183 dræbte og 3.097 tilskadekomne. Altså er 28 færre dræbt i trafikken og 131 færre er kommet til skade.
Men selvom tallene er faldene, er det ikke noget, man bør glæde sig alt for meget over, mener direktør for Rådet for Sikker Trafik, Mogens Kjærgaard Møller.
– Før man klapper alt for meget i hænderne, og lader glæden udfolde sig, så er det jo vigtigt at kigge på tallene i et lidt længere perspektiv. Der må vi sige, at det er begrædeligt, at der fra 2012 og frem til nu er en åbenlys stagnation i antallet af dræbte.
Fire former for uopmærksomhed
Visuel: Når du ser væk fra trafikken
Kognitiv: Når du har tankerne et andet sted end på trafikken
Motorisk: Når du slipper rattet med en eller begge hænder
Auditiv: Når du lytter efter andet end trafikken
Kilde: Rådet for Sikker Trafik
Læs også: Lastbilchauffører udsættes for dobbelt så mange arbejdsulykker
I 2012 blev 167 dræbt, og det blev dermed rekordår med henblik på mindst dræbte i trafikken. Men siden 2012 er det gået lidt i stå. Der har hverken været en markant fremgang eller tilbagegang.
Interaktiv: Her kan du se fordelingen over antal dræbte og tilskadekomne fra 2010 til 2017
Adfærden i trafikken skal ændres
Målet er, ifølge Færdselssikkerhedskomissionen, at man i 2020 har nedbragt antallet af dræbte til at være maks 120 personer og antallet af tilskadekomne til 2.000. Det fremgår af en pressemeddelelse fra Rådet for Sikker Trafik. For at opnå det mål skal fokus og arbejdet derfor være rettet mod adfærden i trafikken.
– Alle de lavthængende frugter er plukket. Bilerne er blevet meget mere sikre, og det samme gælder vejene. Vi er blevet rigtig gode til at udvikle kampagner, men at ændre adfærden i trafikken er et langt træk, fortæller Marianne Foldberg Steffensen, leder af trafiksikkerhedsafdelingen i Vejdirektoratet.
For Vejdirektoratet handler det i høj grad om at følge udviklingen og opdage, hvor de små udsving sker. Derfor er vejens indretning i fokus, når det handler om at undgå ulykker.
– Opgaven handler på den ene side om at se på, hvordan man får bilisterne til at have fokus på at køre bil. Derudover handler det om at få indrettet vejen på en måde, så der ikke sker så meget, i tilfældet af, at man er uopmærksom mens man kører bil, og der ulykkeligvis skulle ske en ulykke, fortsætter Marianne Foldberg Steffensen.
Uopmærksomhed i trafikken
- I en tredjedel af alle trafikulykker er uopmærksomhed en afgørende faktor
- 70 procent af dét der distraherer os, foregår inde i bilen
- Kører du 80 km/t og kigger på din telefon i fire sekunder, svarer det til at køre 89 meter med en pose over hovedet
Kilde: DTU Transport: Distraktion i forbindelse med bilkørsel
Uopmærksomhed er den helt store åbenbaring
Ifølge Mogens Kjærgaard Møller er det vigtigt, at der bliver arbejdet ud fra en konkret handlingsplan. I øjeblikket er det særligt uopmærksomhed i trafikanternes adfærd, der står på dagsordenen:
– Uopmærksomhed er en faktor der er kommet ind i trafikken, og som er rigtig farlig og udgør et større antal af de ulykker, som vi ser. Så der er ingen tvivl om, at det er noget vi skal arbejde rigtig meget med. Vi skal skabe en forståelse for, at man skal køre bil, når man kører bil, forklarer Mogens Kjærgaard Møller.
Læs også: Halvdelen af danskerne drikker bag rattet
Uopmærksomhed i trafikken kommer af alle de forskellige genstande, vi skal forholde os til.
– Hvis du bare går 15 år tilbage, så var mobiltelefonen ikke så udbredt. I dag er der jo ikke et eneste menneske, der kører i bil, uden at man har enten GPS eller noget andet liggende, som er potentielt distraherende, fortæller Mogens Kjærgaard Møller.
Interaktiv: I grafikken nedenfor kan du gå på opdagelse i antal af ulykker, forårsaget af de forskellige transportmidler.
Sådan gjorde vi: Artiklen udspringer af Vejdirektoratets foreløbige ulykkesstatistik fra 2017 og en mængde data fra Danmarks Statistik. Journalisten har været i kontakt med Direktør for Rådet for Sikker Trafik, Mogens Kjærgaard Møller og leder af trafiksikkerhedsafdelingen fra Vejdirektoratet, Marianne Foldberg Steffensen. Begge kilder er interviewet over telefon.