København er langt fra mål om færre cykelulykker

For mange cyklister kommer alvorligt til skade i København Foto: Tejvan Pettinger
For mange cyklister kommer alvorligt til skade i København.
Foto: Tejvan Pettinger

Københavns Kommune er et godt stykke fra at nå sin målsætning om kun 59 tilskadekomne cyklister i 2015. I 2013 var tallet 111, og det er faktisk en lille stigning i forhold til årene før. I en skriftlig mail til NetAvisen siger Teknik- og Miljøborgmester Morten Kabell (EL), at han er opmærksom på problemet, men ikke har nogen præcis forklaring på stigningen:

– Fra 2000 til 2011 halverede vi antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne. Men selvfølgelig er det ikke tilfredsstillende, at vi så pludselig ser en stigning i antallet af alvorlige uheld med cyklister. Min forvaltning har set på, om der er et mønster i stigningen af ulykker. Det er der
ikke.

Fart er den helt afgørende faktor
Morten Kabell (EL), teknik- og miljøborgmester

Antal alvorligt tilskadekomne cyklister i København:
2005: 118
2013: 111
Mål for 2015: 59

Farten skal sænkes

For at nå målet eller i hvert fald komme det nærmere har Morten Kabell en række tiltag i ærmet. Et af de bærende forslag er at sætte den tilladte hastighed ned:

– Fart er den helt afgørende faktor. Her skal vi have ændret loven, så den tilladte fart som udgangspunkt er 40 km/t og i beboelsesområder, ved skoler og områder med mange cyklister og fodgængere skal den helt ned på 30 km/t.

Jeg bor inde i København, og ser hver eneste dag cyklister, som ikke kører ordentligt.
Flemming Steen Munch (V), medlem af Teknik- og Miljøudvalget

Medlem af Teknik- og Miljøudvalget Flemming Steen Munch (V) mener ikke, at det er farten, der er problemet, men derimod at det er cyklisterne der er problemet. Ifølge ham skal de være mere opmærksomme, når de kører i trafikken:

– Hvis cyklisterne begyndte at køre efter færdselsloven og begyndte at tænke sig om, så er jeg sikker på, at færdselsuheldene ville rasle ned. Også for cyklisterne. Jeg bor inde i København, og ser hver eneste dag cyklister, som ikke kører ordentligt.

Hastighedsbegrænsning er ikke nok

Trafikforsker, lektor og ph.d. Lars Uhrenholt fra Institut for Retsmedicin på Aarhus Universitet forklarer, at en sænkning af den tilladte hastighed kun vil være en del af løsningen.

Han peger på, tydeligere adskillelse af cykelstier og vejbaner og trafiklys hvor cyklisterne får tidligere grønt, som to af de mest effektive løsninger. Samtidig påpeger han, at der er ting, man ikke kan lovgive sig ud af, men at både cyklisterne og bilisterne har et ansvar:

– Vi skal lære, hvordan man skal opføre sig i trafikken. Det gælder både cyklisterne og bilisterne. Og så skal vi huske cykelhjelmene, der er vi blevet bedre, men på trods af det sker der stadig alvorlige ulykker.