Danske unge skal rustes bedre til et liv på de digitale medier, mener forfatteren til den nye bog LIKE.
Digital dannelse er allerede indskrevet i skole- og gymnasiereformen, og bogen leverer undervisningsmateriale til flere fag i gymnasiet, så eleverne på sigt kan komme til eksamen i digitale temaer som shitstorme, billeddeling og emojis.
Den løftede pegefinger virker ikke, men det virker at forstå mekanismerne bag digital adfærd.
Camilla Mehlsen, forfatter til LIKE.
Forbud virker ikke
I stedet for at formane de unge, at de eksempelvis ikke må sende nøgenbilleder til hinanden, skal man i stedet undervise dem i, hvorfor og hvordan det kan være en dårlig idé. Det mener bogens forfattere, Vincent Hendricks og Camilla Mehlsen.
– Den løftede pegefinger virker ikke, men det virker at forstå mekanismerne bag digital adfærd, siger Camilla Mehlsen, som også er didaktisk leder af projektet Digital (Ud)Dannelse (D.U.D.E.) ved Københavns Universitet.
Og forståelsen for, hvordan vi mennesker påvirker hinandens adfærd på digitale medier er afgørende, mener hun. Vi tilpasser ofte vores gøren og laden på internettet ud fra, hvordan vi ser andre mennesker agere. Det kan for eksempel skabe såkaldte “flertalsmisforståelser”, som er, når man har en fejlagtig opfattelse af, hvad flertallet gør eller synes.
– Online kan der let opstå nogle uhensigtmæssige normer. Vi kan nemt blive lemminger på nettet, som lader os rive med af, hvad andre gør. Vi gør, hvad vi tror, andre synes, vi skal gøre, siger Camilla Mehlsen.
Læs også: Ekspert advarer: Data fra eksamensovervågning kan misbruges
“Fantastisk projekt”
Projektets fokus på undervisning i sociale relationer og samvær falder i god jord hos Børns Vilkår.
– Jeg synes, det er alletiders. Det er et fantastisk projekt, og det er enormt aktuelt. Vi er nødt til at se nærmere på de her emner, siger Mette Kim, som er uddannelseskonsulent hos Børns Vilkår.
Læs også: Dansk klima-asfalt hyldes i udlandet: »Et kæmpe skulderklap«
Hun er i særdeleshed glad for, at undervisningsmaterialet ikke kun har fokus på børnene:
– Det er et fedt materiale, fordi det henvender sig til lærerne, og det ville være fedt, hvis forældrene også kunne blive inspireret til at sætte sig ind i det. Vi er nødt til at klæde de unge mennesker på, men i høj grad også de voksne, siger hun.
Det er de voksnes ansvar at løfte den digitale dannelse, så vi forsøger at nå forældrene tidligere, og vi sætter også ind i de yngste klasser i folkeskolen.
Mette Kim, Børns Vilkår.
Mette Kim påpeger dig, at indsatsen ikke bør stoppe der.
– Vores nyeste rapporter viser, at mere end 90 procent af de yngre skolebørn har adgang til digitale medier, og det er vi nødt til at adressere. Det er de voksnes ansvar at løfte den digitale dannelse, så vi forsøger at nå forældrene tidligere, og vi sætter også ind i de yngste klasser i folkeskolen, siger hun-
Digital dannelse i gymnasiet
Ét af de steder, hvor man i længere tid har arbejdet med netop digital dannelse, er på Århus Statsgymnasium, hvor den nye bog hilses velkommen.
– Vi har i flere år haft fokus på digital dannelse, og i den forbindelse vil jeg tage bogen op til diskussion i det skoleudvalg, som arbejder med digital dannelse, siger rektor Dorte Fristrup.
Hun påpeger, at der ikke findes andet undervisningsmateriale, som er ligeså omfattende, som den nye bog.
– Jeg ser bogen (LIKE, red.), som noget man kan bruge i flere forskellige sammenhænge. Både fagligt, men også udenfor og på tværs af fagene. Den kan jo også bruges, når man taler om klasserumskultur, siger Dorte Fristrup.
Læs også: Flyt fra storby til nabokommune og spar over 60 procent
Sådan gjorde vi: Idéen til artiklen opstod på baggrund af en pressemeddelelse fra Det Humanistiske Fakultet på Københavns Universitet om bogens lancering. Øvrige informationer og citater fra kilder er indhentet ved telefoninterviews.