Rådet for Sikker Trafik og Trygfonden har siden august 2014 kørt kampagnen ’Nederen Forældre’, og siden kampagnens start, at der er sket ændringer i danskernes cykelkultur: Flere er begyndt at køre med cykelhjelm.
Det viser statistikker fra Rådet for Sikker Trafik.
Nederen Forældre kampagnen bygger på, at forældrene skal stå fast. Det har vi så forsøgt at pakke ned i et koncept med humor, hvor vi bakker forældrene op i at være nederen
Pernille Sølund Ehlers, chefkonsulent for Rådet for Sikker Trafik
– Vi kan se, at samtidig med at vi har kørt kampagnen ’Nederen Forældre’, så er brugen af cykelhjelm i lige præcis den målgruppe, vi gerne vil ramme steget rigtig meget. Vi kan dog ikke bevise det, men vi har en stærk formodning om, at de to ting hænger godt sammen, siger hun.
Rådet for Sikker Trafik har blandt andet lavet optællinger af, hvilke aldersgrupper der bruger hjelm. Optællingen viser, at 92 procent af de 6 til 9-årige børn bruger cykelhjelm, hvorimod kun 51 procent af aldersgruppen over 12 år benytter cykelhjelmen.
– Optællingen blev første gang lavet i 2004 og bliver lavet ved at observere by- og skoletrafikken i 28 forskellige kommuner. Vi står der både morgen, middag og eftermiddag, så vi statistisk set dækker os ind, siger hun og giver også et bud på hvorfor ’Nederen Forældre’ kampagnen er med til at få børn og unge til at bruge cykelhjelm.
– Nederen Forældre-kampagnen bygger på, at forældrene skal stå fast. Det har vi så forsøgt at pakke ned i et koncept med humor, hvor vi bakker forældrene op i at være nederen, siger hun.
Statistikken viser også hvilken aldersgruppe, som bruger cykelhjelmen mest. Her ses det, at det er blandt børn og unge under 16 år, at brugen af cykelhjelm er størst, men at teenagere over 16 år altså smider hjelmen. Når folk bliver 26 år, så begynder brugen af cykelhjelm igen at stige.
Hvordan virker sådan en video?
Nederen Forældre er en kampagne som har kørt siden 2014 og består blandt andet af tre musikvideoer på videoplatformen Youtube. Og forklaringen på at videoerne virker er enkel, mener ekstern lektor ved Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab, Henriette Bernhoff Lungholt.
– Man forsøger man at tale ind i den jargon eller sprog, der kan være mellem forældre og teenagere, men også teenagere imellem, siger Henriette Bernhoff Lungholt.
Kampagnevideoen ”Filips far” har over ni millioner visninger på Youtube, og den er den mest populære video af de tre kampagnevideoer som Rådet for Sikker Trafik har lavet. Det er en musikvideo, hvor man følger et forældrepar, som forsøger at få deres datter til at bære cykelhjelm. ”Filips Far”-videoen er ifølge Henriette Bernhoff Lungholt ikke med til at skabe opmærksomhed på hjelmen, men videoen har også et andet formål formål forklarer hun.
– Jeg tror ikke musikvideoen er med til at skabe opmærksomhed på at bruge hjelm, men jeg tror sangene er med til at skabe viden og kendskab til det. Filips Far videoen er en form for massekommunikation, og lige netop dét er godt til at skabe viden og kendskab til noget, og hun uddyber.
– Hvis man bare i første omgang sørger for at indstille folks hoveder med ’hey, det er noget med cykelhjelme’, så næste gang de ser et eller andet, som er relateret til cykelhjelme, så vil man have en smule kendskab til det, siger hun.
Den nyeste sang i kampagnen er musikvideoen ”Voksenfest” og har tæt på en million visninger på Youtube.
Sådan gjorde vi: Journalisten snakkede med redaktionen, og faldt senere over Rådet for Sikker Trafiks kampagnevideo “Filips Far” og på Youtube, og fik inspirationen derfra. Alle interviews er foretaget telefonisk.