John Wael sukker over telefonen. Han har svært ved at få cykler og reservedele hjem til sin cykelforretning. Der er stor efterspørgsel efter cykler i Danmark og hele Europa, og han har stadig ikke modtaget de cykler, som han bestilte i efteråret.
– Vi skulle have modtaget cykler i oktober og november, men vi har slet ikke fået noget af det endnu. Børnecykler er håbløst. Og mountainbikes er fuldstændig tørlagt, dem forventer vi først at få til december. Hvis vi er heldige, siger han.
John Wael har været cykelhandler siden han var 15, i dag er han 65 år gammel og driver Vallensbæk Cykelimport. Hver eneste dag oplever han mange kunder, som må gå forgæves hos ham efter en cykel, og han oplever, at kunderne forinden har været forbi fem andre cykelhandlere.
– Jeg tror, at det alt i alt er en kombination af corona, og at verdenshandlen generelt er presset. Samtidig er der stor efterspørgsel, fordi det er blevet en dille at cykle i Europa, når fitnesscentrene er lukket, siger han.
Han er både glad for den store efterspørgsel, men samtidig også frustreret over at sige nej til så mange handler. Det er noget, som de alle sammen taler om i cykelbranchen. Forleden sad han med fire garvede cykelhandlere og delte sine frustrationer.
– Vi blev enige om, at det er lige før, at cykelbranchen er lige så hårdt ramt som minkbranchen, fordi vi har heller ikke noget at sælge, siger han.
Læs mere her: Vi cykler til arbejde
Der findes ikke længere fabrikker, der producerer reservedele i Danmark, og derfor er cykelforretninger afhængige af fabrikkerne i de asiatiske lande, når de skal bestille reservedele og cykler. John Wael har blandt andet svær ved at få reservedele hjem fra firmaet Shimano, der verdens største producent af reservedele og bærende udstyr til cykler.
– Der var aldrig nogen, som kunne forestille sig at mangle cykler og reservedele i vores levetid, og der har ikke været nogen lignende situation i Danmark. Måske under krigen, hvor de kørte på korkpropper, siger han.
Cykling i Danmark
I forhold til mange andre lande, er danskernes brug af cykel en langt mere central del af det samlede transportbillede.
Som gennemsnit over perioden 2014-17 foretager danskere i alderen 10-84 år 0,46 cykelture pr dag med en gennemsnitslængde på 3,46 km.
Medregnes også cykel til/fra kollektiv transport og erhvervsmæssig brug af cyklen er den samlede cyklede distance 1,63 km pr dag.
Kilde: Transportvaneundersøgelsen, Center for Transport Analytics ved Transport DTU.
Cykelindustrien er ramt i hele verden
Kasper Vorstrup, der er ansvarlig marketing og arrangementer for Shimano i Norden, siger, at de også har oplevet, at deres fabrikker ikke kan følge med den store efterspørgsel.
Han fortæller, at det især skyldes, at folk i højere grad cykler i deres fritid, og at den øgede efterspørgsel også er en reaktion på at undgå offentlig transport og overfyldte offentlige rum.
– Vi gør alt for at imødekomme efterspørgslen i forsyningskæden og arbejder sammen med vores forretningspartnere om at tilbyde løsninger, så de kan bringe cykler på markedet så hurtigt som muligt, siger han.
Kasper Vorstrup siger, at det er alle steder i deres produktion, at de bliver påvirket af den høje efterspørgsel, selvom det har været et rekordår for produktionen i fabrikker. Shimano er et japansk firma grundlagt i Osaka i 1921, og deres største fabrikker ligger i Malaysia, Kina og Singapore. Virksomheden har omkring 11.000 medarbejdere
– Det enorme globale stigning i efterspørgsel i 2020 førte til, at kunder afgav langt flere ordrer hos os, end vi normalt ville forvente, hvilket førte til en forlængelse af vores leveringstider. Dette påvirker cykelindustrien på verdensplan, ikke kun Danmark, siger han.
Læs mere her: Danskerne ignorerer dopingskandaler: Cykling hitter
Christian Bjørnskov, der er professor i økonomi ved Aarhus Universitet, siger, at mange fabrikker stadig outsourcer deres produktion til Kina, men spektret af lande, som man outsourcer til, er blevet bredere indenfor de sidste par år.
Derudover mener Christian Bjørnskov, at den hæmmede cykelindustri også er et tegn på, at vi nu er ved at mærke konsekvensen ved nedlukningen af samfund rundt omkring i verden.
Det er lige før, at cykelbranchen er lige så hårdt ramt som minkbranchen, fordi vi har heller ikke noget at sælge
Cykelhandler John Wael, der driver Vallensbæk Cykelimport
– Det er så afgjort et tegn på, at vi nu kan se, hvordan nedlukninger påvirker den internationale handel. De økonomiske omkostninger ved nedlukningerne er enorme, men ligesom den manglende handel kommer mange af dem snigende, og diskuteres derfor ikke ret meget, siger han.
I John Wael Cykelforretning i Vallensbæk håber han dog, at han snart modtager nogle af de cykler og reservedele, som han har bestilt.
– Vi har lige fået mail om at lægge ordre ind for 2022, om hvad vi skal bruge af kæder og tandhjul og kranksæt. Men vi håber på, at vejret begynder at arte sig – og så må vi at sælge, hvad vi har stående, siger han.
Sådan gjorde vi: Gennem journalistens egne oplevelser hos forskellige cykelhandlere stod det klart, at det er svært at få reservedele hjem. Derfor ringede journalisten til forskellige cykelhandlere, tog kontakt til Shimano og fik bekræftet rygtet. Herefter tog journalisten kontakt til professor i økonomi ved Aarhus Universitet.