Cykeltaxaer kan lave alt det sorte arbejde de vil

Politiet kan ikke regulere, om cykeltaxaer betaler skat eller ej. Og Skat - de er ligeglade.

Politiet kan ikke regulere, om cykeltaxaer betaler skat eller ej. Og Skat – de er ligeglade.

Nattens eventyr kulminerer med en tur fra Københavns Rådhusplads til Albertslund i en cykeltaxa. Det kan hurtigt blive en dyr fornøjelse. Men om hyren havner direkte i chaufførens egen lomme, eller om han deler gildet med Skat, er der ingen, der holder øje med. Hverken Skat eller færdselspolitiet tjekker, om cykeltaxaer laver sort arbejde eller ej. 

For fire år siden lavede Skat en undersøgelse i forhold til cykeltaxaer og sort arbejde, forklarer Yu-Man Kam, der er specialkonsulent hos Skat med speciale inden for sort arbejde. Men »vi har ikke foretaget os mere siden da,« siger Yu-Man Kam og fortæller videre, »at der ikke ligger nogen videre planer på tegnebrættet«.

Chaufføren skal selv indberette til Skat

»Den enkelte cykeltaxachauffør er sin egen lille virksomhed og har derfor selv ansvar for at indberette sin indtægt til skat,« forklarer Yu-Man Kam. 

På den måde fralægger firmaerne, der lejer cykeltaxaer ud til chaufførerne, sig al ansvar i forhold til om skatten betales eller ikke.

Michael Munk, der ejer Kbh Cykeltaxa og selv kører københavnere og turister rundt, siger, at han selv kører hvidt. 

»Jeg mener, at det er cykeltaxaernes egen sag, om de betaler skat eller ej,« siger han.

Politiet kan intet gøre

Som landet ligger nu, er der ikke nogen regulering af cykeltaxaer i forhold til indbetaling af skat. Det slår Mogens Knudsen, der er operativ leder inden for færdselspolitiet i Københavns Politikreds, fast. 

»Du har jo ikke noget taxameter i en cykeltaxa. Du aftaler: Jeg vil gerne køres til Christianshavn. Det koster 50 kr. – Fint, tak. Kør. Og om han putter pengene i lommen eller kører regnskab ind over skat, det er jo svært. Det er jo rigtig svært,« siger Mogens Knudsen.

37 pct. indberettede ikke

I august 2007 lavede Yu-Man Kam en undersøgelse af en gruppe chauffører, der lejede cykler af et stort cykeltaxafirma. Yu-Man Kam sendte en påmindelse ud til 27 cykeltaxabude, der mindede dem om at huske at indberette sine indtægter til Skat inden fristen udløb. Da fristen var overskredet havde 10 stadig ikke opgivet sin indtægt på sin selvangivelse til Skat, fortæller Yu-Man Kam. 

»Det jo kun 63 procent, der indberettede sin indtægt, og det er jo ikke så mange egentlig,« siger Yu-Man Kam.

Det er særlig problematisk at holde styr på udenlandske cykeltaxachauffører. Typisk skal udenlandske chauffører betale skat i deres hjemland, men det er umuligt for Skat at indkræve moms og andre danske afgifter, forklarer Yu-Man Kam.

Hverken Københavns Kommune eller Dansk Cyklist Forbund har sat fokus på problematikken om cykeltaxaer, der laver sort arbejde.

Copenhagen Rickshaw kalder sig selv byens største cykeltaxafirma med 80 cykeltaxaer på gaden. Samlet set er der ikke nogen opgørelse over antallet af cykeltaxaer i København eller Danmark. Antallet er også uvist i Aarhus, men på Facebook-siden: "Cykeltaxa i Aarhus" er der 44 medlemmer.

Læs også:
Ny minister lemper regler for sort arbejde 
Ældre kan forsøde tilværelsen med nye regler for sort arbejde