Cyklister kører efter soloregler

Man har lige overhalet en langsommere cyklist på cykelstien, og lyset er skiftet til rødt. Bagfra kommer cyklisten sneglende og maser sig ind foran, så man er nødt til at overhale igen.

Der hersker mange uskrevne regler på de københavnske cykelstier, men de er langt fra kollektivt bestemt. Cyklister har individuelle regler på nethinden, men de er ikke blevet afstemt cyklisterne imellem, fordi de er uenige om, hvad god cykeladfærd er:

  

”Vi har en forskellig opfattelse af, hvad der er rimeligt hver især,” mener Allan Carstensen, der er projektleder for Cyklistforbundet, og som har udbudt kurser om cykelregler til udlændinge, der skal lære at cykle i København.

Ifølge Allan Carstensen kan de manglende fælles regler også skyldes, at man ikke ser sig selv som cyklist:

”Flertallet af københavnske cyklister definerer ikke sig selv som cyklister. Det ligger som en så integreret del af vores kultur, at det ikke er noget, vi tænker over,” fortæller han.

Han forklarer, at det særegne ved Danmark er, at man springer op på cyklen i normalt tøj, og opfører sig præcis som man plejer. Kørslen er derfor defineret ud fra den individuelle personlighed frem for en fælles opfattelse af, hvordan man opfører sig på en cykelsti.

”Når man kommer til udlandet, så er cyklisterne en helt anden type, hvor de virkelig definerer sig igennem det. Det kan man også se på deres udstyr,” uddyber han.

Irritation på cykelstierne

Manglen på en fælles opfattelse af, hvordan man opfører sig på cykelstierne irriterer cyklisterne.

”Der er folk, der ikke følger ting, som burde være uskrevne regler. Som at man fx tager hensyn til folk, selvom de kører langsommere end én selv, og at forældre med christiniacykler eller ladvogne burde køre ind i stedet for at fylde hele cykelstien. Det er et stort irritationsmoment,” fortæller Sarah Weischendorff, der er medicinstuderende og dagligt cykler i København.

De nye ’supercykelstier’, der henvender sig til cykelpendlere med opdelte cykelspor, har også givet anledning til flere frustrationer:

”Det er rigtig irriterende, når folk ligger i overhalingsbanen og kører langsomt. Eller når folk glemmer at kigge, inden de overhaler, så de kører ud foran dem, der kommer hamrende forbi i overhalingsbanen,” fortæller en anden cyklist, Marie Fogh Hansen, der er farmaceutstuderende og ofte cykler på den såkaldte supercykelsti på Nørrebrogade.

Kærestepar der kører ved siden af hinanden og holder i hånd, cyklister der ikke giver tegn til at dreje eller stoppe, og folk der ikke hører ringeklokken, fordi de hører musik er andre eksempler på dårlig cykeladfærd, der irriterer mange af de københavnske cyklister.

Håb for fælles regelsæt i fremtiden

Selvom de københavnske cykelstier kan virke som en jungle med tonsvis af individuelle regler, er der måske alligevel håb for fremtidens cykelkultur. Allan Carstensen håber og tror, at problemet løser sig i takt med, at cykelstierne bliver mere befærdede:

”Jeg tror efterhånden, at cykelkulturen bliver mere og mere ensrettet, fordi der er ved at være så meget trængsel på cykelstierne. Når vi kommer så tæt på hinanden, så bliver vi på en eller anden måde nødt til at finde et sted, hvor vi alle sammen kan være,” forklarer han.

Læs også:

Cykelformand: Nordjyder ser københavnske cyklister som egoistiske

God karma på cykelstien