Cyklister skal især passe på forhjulet

”Undgå højresvingsulykker” er kampagnen som Rådet for Sikker Trafik har udarbejdet for at minde danske cyklister om, at de skal passe på sig selv i traf

”Undgå højresvingsulykker” er kampagnen som Rådet for Sikker Trafik har udarbejdet for at minde danske cyklister om, at de skal passe på sig selv i trafikken. 

En lastbil svinger skarpt til højre, chaufføren glemmer at orientere sig og overser derfor en cyklist, der fortsætter lige ud i krydset. Det er det typiske scenarie for højresvingsulykker, som Rådet for Sikker Trafik sætter på dagsordenen med deres kampagne ”Undgå højresvingsulykker”, der begynder på mandag. I år har kampagnen særligt fokus på lastbilernes forhjul, som har vist sig at være den primære årsag til, at ulykkerne sker. 

Kampagnen er udarbejdet i samarbejde med Trafikstyrelsen, Dansk Transport og Logistik og Dansk Cyklist Forbund og har til formål at minde cyklisterne om, at de skal holde et ekstra vågent øje med lastbilerne i trafikken. 

»Selvom tallene for højresvingsulykker heldigvis er faldet de seneste år, så skal vi stadigvæk minde cyklisterne om, at de skal passe på lastbilerne. Vi vil gerne jage en skræk i livet på dem, så de holder tilbage, når de ser en lastbil,« siger Pernille Ehlers, der er specialkonsulent i Rådet for Sikker Trafik.

Kilet ind under forhjulet

Den 27-årige medicinstuderende Tanja Fromberg Gorlén en af dem, der har oplevet, at chaufførerne ikke ser sig for. 

For en måned siden blev hun nemlig involveret i en højresvingsulykke på Kildegårds Plads, hvor lastbilens forhjul var årsagen til ulykken. 

»Jeg havde ikke lagt mærke til lastbilen, så da der var grønt lys, kørte jeg bare ud, og så blev jeg ramt. Min cykel blev derefter kilet ind under forhjulet, mens jeg blev presset ind imellem cyklen og asfalten,« fortæller Tanja Fromberg Gorlén.

Forhjulet er farligst

Netop forhjulet på lastbilerne skal cyklisterne skal være ekstra opmærksomme på, når de kører side om side med en lastbil, og det sætter Rådet for Sikker Trafik fokus på i deres kampagne. 

»Budskabet med kampagnen er, at man skal passe på de blinde vinkler. Men derudover fokuserer vi på forhjulet, som man i høj grad skal holde sig fra. Langt de fleste bliver nemlig kørt over af forhjulet,« siger Pernille Ehlers. 

I 2008 blev 11 personer dræbt i højresvingsulykker i trafikken, mens tallet i 2009 var faldet til en. 

Læs også: 

Mor og barn slæbt med af lastbil

Færre cyklister bliver dræbt i trafikken