Med den svenske app ‘Welcome’, der er et digitalt mødested, er det blevet nemmere for svenskere og nyankomne flygtninge at komme i kontakt med hinanden.
Men selvom svenskerne har god erfaring med ‘digital integration’, har Dansk Flygtningehjælp ikke tænkt sig at gøre dem kunsten efter. Danske metoder er simpelthen anderledes, når det kommer til integration, lyder det fra Dansk Flygtningehjælp.
-Vi har diskuteret, om vi skal indføre apps i vores arbejde med flygtningene. Men selvom det er smart, så har vi valgt en mere én-til-én-tilgang, hvor den enkelte får en direkte og fast kontakt, siger Anne Cathrine Lausten, der er konsulent i Dansk Flygtningehjælp i Region Hovedstaden.
Flygtninge i tal
Antal asylansøgere og opholdstilladelser:
2012: 6.148 asylansøgere. 2.583 fik tildelt asyl
2013: 7.557 asylansøgere. 3.889 fik tildelt asyl
2014: 14.795 asylansøgere. 6.104 fik tildelt asyl
2015: 21.225 asylansøgere. 10.856 fik tildelt asyl
2016: 3.016 asylansøgere. 1.833 fik tildelt asyl (pr. 31.03.2016)
—————————————————–
De fem største nationaliteter i 2015:
Syrien: 8.604
Iran: 2.771
Afghanistan: 2.288
Eritrea: 1.738
Statsløse: 1.717
Kilde: Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet
Læs også: Iværksætter bygger sin formue på at hjælpe flygtninge
Udviklerne af ‘Welcome’ beskriver, at formålet med app’en er at fjerne det sociale og sproglige skel mellem flygtninge og lokale. Det smarte ved app’en er nemlig, at den kan oversætte fra arabisk, farsi og engelsk, og på den måde gøre det lettere for flygtningene at komme i forbindelse med de svenskere, der gerne vil hjælpe.
– Den er super enkel og har kun ét formål – at matche de nyankomne flygtninges behov med det svenske folks ønske om at hjælpe, har Tobias Rosman, der er en af personerne bag app’en, forklaret til den svenske avis Dagens Nyheter.
Grunden til, at Dansk Flygtningehjælp har fravalgt apps i deres daglige arbejde med flygtninge, skyldes i høj grad en økonomisk prioritering. Anne Cathrine Lausten forklarer, at det handler om at bruge pengene på den bedst mulige måde, og at hun ikke tror på, at en app er den metode, der gavner integrationen mest.
– Når man har få ressourcer, må man lave en vurdering. Hvis vi havde alle penge i verden, ville vi helt sikkert også have en app. Det har vi ikke, og derfor arbejder vi i stedet på, at hver flygtning får en ven, så de har en fast person, der kan hjælpe og støtte dem, når de er nye i Danmark.
Læs også: Ny app skal udrydde sult: Syriske flygtningebørn er første mål.
Udover den økonomiske prioritering handler det for Dansk Flygtningehjælp om at hjælpe dér, hvor der er mest brug for det.
Anne Cathrine Lausten uddyber, at en app er god til de ressourcestærke af flygtningene, som i forvejen har nemt ved at etablere sig og skabe kontakter i Danmark, men at der er mange mange ressourcesvage, som app’en ikke kan tage hånd om.
– 40 procent af de flygtninge, vi arbejder med, er analfabeter. En app lægger op til, at man netop kan henvende sig til andre på skrift. Det kan en stor del af dem slet ikke. Derudover kræver en app også, at man som person er meget initiativrig, fordi man selv skal henvende sig til helt fremmede. Det afskærer de ressourcesvage – dem, der har brug for allermest støtte og tryghed for at blive godt integreret.
I Dansk Flygtningehjælp har man et netværk, der hedder ‘Venner viser vej’, som går ud på, at flygtningen bliver matchet med en person eller en familie ud fra deres egen personlige profil. På den måde bliver man sat sammen ud fra et interessefællesskab, så flygtningen får en tilknytning til en person, der kan hjælpe dem bedst muligt – både når det kommer til jobsøgning, fodboldtræning og papirarbejde.
Herunder kan du se en introduktionsvideo til ‘Welcome’: