I en krog på Sankt Hans Gade på Nørrebro i København sidder der et USB-stik i muren. USB’en er en del af kunstprojektet Dead Drop, som er en fildelingsservice, hvor man deler filer på USB-stik, der sættes op i byens rum. Det forklarer Jacob Sikker Ramin, som er kunstner og har førnævnte Dead Drop siddende ved nedgangen til sit værksted.
– Dead Drops er en peer-to-peer offline fildelingsservice som foregår i det fysiske rum, så det er en måde at dele filer på, som ikke er på internettet, og som er meget anarkistisk og ustruktureret, siger han.
Der er en do-it-yourself, eller do-it-together-æstetik over det. Det er et kunstprojekt og ikke et kommercielt projekt. Det er ikke en pragmatisk løsning på verden, og det er vigtigt at forstå i den kontekst
Sanne Krogh Groth, adjunkt ved Institutut for Kommunikation, Virksomhed og Informationsteknologier på RUC
Projektet er startet i 2010 af den tyske kunster Aram Bartholl, og Jacob Sikker Ramin gætter på, at der maksimalt findes omkring en håndfuld Dead Drops i Danmark.
Se web-tv her: Gå på fildelings-skattejagt med Dead Drops
Ingen kontrol
Men når man deler filer frit på en lille USB, er der ingen, der kontrollerer om indholdet på USB’en er beskyttet af ophavsrettigheder, og på den måde er ulovligt at dele.
Mikala Lene Poulsen, kommunikationschef hos Rettighedsalliancen, tidligere Antipiratgruppen mener ikke, at der er et problem, så længe man har fået lov til at dele filerne, og ikke sælger indholdet videre:
– Vi går ind for, at man kan dele sin kultur med hinanden, fordi det er der, den får sin værdi. Hvis man går med på en præmis om, at jeg deler mine ting på denne her måde, så er det jo fint. Så længe man ikke tager andres, som ikke har sagt god for det, siger hun.
Kunst, ikke kommercielt
Sanne Krogh Groth, adjunkt ved Institut for Kommunikation, Virksomhed og Informationsteknologier på RUC vurderer, at chancerne ikke er store for, at der i stor stil deles ulovligt materiale gennem Deaddrops:
– Der er en do-it-yourself, eller do-it-together-æstetik over det. Det er et kunstprojekt og ikke et kommercielt projekt. Hvis man tænker det som et avantgarde-kunstværk, der vil gå i kritik eller dialog med noget eksisterende, så tror jeg, at kritikken ligger i det at bruge internettet. Det er ikke en pragmatisk løsning på verden, men et kunstprojekt, og det er vigtigt at forstå i den kontekst, siger hun.
Vi går ind for, at man kan dele sin kultur med hinanden, fordi det er der, den får sin værdi. Hvis man går med på en præmis om, at jeg deler mine ting på denne her måde, så er det jo fint. Så længe man ikke tager andres, som ikke har sagt god for det
Mikala Lene Poulsen, kommunikationschef hos Rettighedsalliancen
Ditte Hegelund er studerende og har tidligere arrangeret Dead Drop-workshops på undergrundsbiblioteket Demoteket med støtte fra Københavns Bibliotek.
Hun forklarer, at musikken der oprindeligt blev lagt på de deaddrops, som blev udleveret til deltagerne, var givet af velvillige musikere. Men man kan ikke kontrollere, hvilke filer der findes på Deaddrops’ne nu:
– Vi tænkte selvfølgelig på, at en person kan lægge alle mulige filer op, så man vil få en masse film i god kvaltet. Men det kan vi ikke rigtig gøre noget ved, da projektet jo handler om at give folk en platform, hvor folk kan dele deres filer, siger hun.