I klasselokalet er der både masser af stolthed og glæde at spore i elevernes øjne.
4.b på Klostermarksskolen i Roskilde er nemlig vindere af læsekonkurrencen ‘Vinterbogen 2019’, der afholdes af De Danske Folkebibliotekers børnefællesskab.
Det er endda anden gang, at klassen vinder.
Klassens dansklærer, Bodil Hartvig Petersen, er imponeret over sine elevers præstation
– I disse tider, hvor alt går op i målstyring i folkeskolen, er jeg så stolt af, at mine elever i 4.b har vundet læsekonkurrencen på deres klassetrin. De har ikke vundet, fordi de har læst et vist antal sider, eller fordi der var sat et mål, men fordi de har haft så stor læseglæde og har haft lyst til at dele den. Man kan ikke måle læseglæde, men man kan mærke den, siger Bodil Hartvig Petersen.
Målstyring udskiftet med lyst
Bodil Hartvig Petersen har i mange år forsøgt at arbejde mere med lyst frem for målstyring og resultater i hendes klasselokaler. Det har også tidligere ført til en 1. plads for årets vinderklasse. Det var i konkurrencen ‘Sommerbogen’ i 2017.
Dansklæreren er derfor meget glad for, at ‘Vinterbogen’, der tidligere hed ‘Sommerbogen’, hvor børnene skulle læse i sommerferien, nu har sat fokus på kreativitet frem for mængde og målstyring.
Det har konkurrencen blandt andet gjort ved at lade børnene dele deres læseoplevelser kreativt med hinanden. Det har de gjort med bl.a. videoer, tegninger og teaterstykker.
– Vinterbogen er en god konkurrence, fordi den lægger op til, at børnene kan være kreative i forhold til deling af deres læseoplevelser. Med en klasse, hvor der læses mange bøger, kan det blive kedeligt og ensformigt, hvis de bare skal sidde og lave små resuméer og give bøgerne stjerner, siger Bodil Hartvig Petersen.
Konkurrence kan motivere
Også faglig konsulent på Nationalt Videncenter For Læsning Henriette Romme Lund ser læsekonkurrencen som en god motivation til at få børn til at læse mere.
– Jeg synes, at det er super godt, at bibliotekerne tager de her initiativer, som betyder, at børn får læst en masse forskellige bøger, siger Henriette Romme Lund.
Hun påpeger dog, at konkurrenceelementet i ‘Vinterbogen’ kan være en afgørende faktor for, at nogle børn får lyst til at læse mere, end de gør normalt.
– Nogle børn vil helt sikkert blive motiveret af Vinterbogens konkurrenceelement, andre vil ikke. Nogle børn har helt sikkert også lyst til at læse i forvejen, mens andre vil få øje på læsning og bogen qua deres deltagelse i Vinterbogen, siger Henriette Romme Lund.
Det kan Rikke Frimodt, der er mor til Klara Frimodt fra 4.b, nikke genkendende til.
– Jeg har oplevet, at mit barn har været meget motiveret af denne her læsekonkurrence. Hun har også læst meget mere, end hun normalt gør. Hun har et klart konkurrencegen, siger Rikke Frimodt.
Læs også: Naturfag set gennem nye briller: Virtual Reality indtager folkeskolen
Kreativitet er sagen
Rikke Frimodt og hendes datter er glade for, at der er kommet mere fokus på det kreative i læsekonkurrencen.
– Det er fedt, at se den store læseglæde min datter får af kreativiteten i Vinterbogen, i stedet for at det er de nationale test og andre tests, der skal motivere hende. Det er ren læseglæde, siger Rikke Frimodt.
Bodil Hartvig Petersen håber, at flere lignende konkurrencer kan sætte mere fokus på kreativ læring i folkeskolen frem for tests, målstyring og prøver.
– Jeg synes, at de (eleverne, red.) med konkurrencen har fået frirum fra måletendensen, som for tiden er gældende for mange aktiviteter i folkeskolen i dag, siger Bodil Hartvig Petersen.
4.b læste i gennemsnit 12,1 bøger per elev. Det betød flest boganmeldelser og 1. pladsen i gruppen 3.-4. klasser i konkurrencen ‘Vinterbogen’.
Sådan gjorde vi: Journalisten så et Facebookopslag fra læreren for 4.b på Klostermarksskolen om deres sejr i konkurrencen Vinterbogen. Opslaget handlede om målstyring. Journalisten har indsamlet citater ved telefoninterviews med alle kilder.