For mange virksomheder er det vigtigt at være synlig på de sociale medier. Men før de bevæger sig ud på de digitale platforme, er det vigtigt at de gør sig overvejelser om, hvad de konkret vil bruge medierne til. Både DONG Energy og Dyrenes Beskyttelse har en klar strategi for deres brug af sociale medier. Det er en klar fordel, hvis virksomhederne har klarlagt en strategi før , vurderer ekstern lektor og rådgiver i sociale medier og digital strategi Astrid Haug.
De sociale medier lægger op til en helt bestemt tankegang, som virksomhederne må inkorporere i deres strategi, opfordrer hun.
– Inden en virksomhed går på de sociale medier, er det nødvendigt først at gøre sig nogle overvejelser om, hvilket indhold virksomheden vil kommunikere ud. Desuden skal de overveje, hvilken samtale virksomheden ønsker at have med sine kunder, siger Astrid Haug.
Virksomheder boomer på sociale medier
Ledernes Landsorganisation har netop offentliggjort nye tal om danske virksomheders brug af sociale medier. Tallene viser, at seks ud af ti danske virksomheder bruger et eller flere sociale medier. Det er markant flere end for bare to år siden, hvor det kun var fire ud af ti virksomheder, der var at finde på et af de sociale medier. Undersøgelsen viser også, at Facebook er det foretrukne medie, når virksomhederne bruger de sociale platforme.
Læs også: Virksomheder vinder loyale kunder via sociale medier
Hos DONG Energy begyndte man at bruge LinkedIn for en del år siden. Dengang blev mediet primært brugt til rekruttering, men i dag er virksomheden i større og større grad også blevet aktiv på Facebook.
– Vi har formuleret en klar strategi for vores brug af sociale medier. Vi tager meget afsæt i målgrupper, så derfor er hver strategi opdelt efter, hvad det specifikke medie skal gøre for os, fortæller kommunikationschef i Dong Energy, Karsten Anker Petersen.
Kommunikationen går begge veje
Hos Dong Energy ser man mange muligheder i de sociale medier. De oplever, at Facebook er en god kanal til at imødekomme kundernes nysgerrighed med relevant information. Derfor kommer Dong Energys tilstedeværelse på de sociale medier også kunderne til gode
– I forhold til Facebook får vores kunder endnu en kanal i kontakten med os. Dels kan vi nemt kommunikere information ud til vores kunder, men de kan omvendt også kontakte os på de tidspunker, der passer dem. Det er en kommunikationsform, der er lettilgængelig og meget effektiv for vores kunder, siger Karsten Anker Petersen
Dyrene er vores vigtigste opgave
Hos Dyrenes Beskyttelse har de ligeledes en klar strategi for organisationens brug af sociale medier. Her har man valgt at bruge to forskellige facebooksider. Én til opdateringer om dyr fra organisationens 12 internater, og én side til reel vidensdeling.
Kommunikationsmedarbejder i Dyrenes Beskyttelse, Kiki Hahn, har oplevet, at de sociale medier blandt andet har vist sig utrolig effektiv i forhold til at finde et hjem til de mange hjemløse dyr.
– Vi har ikke konkrete tal på, om flere dyr er blev afsat, efter at vi er kommet på de sociale medier, for der er både kommet flere dyr igennem systemet og flere internater til. Men indtil videre er der fundet hjem til alle de dyr, der har været på Facebook, hvilket jo er fantastisk. Så det gør helt klart en forskel, at vi er kommet på de sociale medier. Det er meget effektivt, fordi folk er så gode til at hjælpe, siger Kiki Hahn.