I 2012 blev der købt økologiske føde- og drikkevarer for 5,5 milliarder kroner, og det udgør 7,6 procent af det samlede dagligvaresalg.
Dermed er Danmark det land, der har det højeste økologiske forbrug per indbygger. Men forbruget har ikke udviklet sig siden 2011. Ser man derimod tilbage på perioden før krisen, fra 2003 til 2008, eksploderede det økologiske forbrug.
Når man kan købe en almindelig mælk til fire kroner og en økologisk til otte kroner, så er der nogen, som ikke kan følge med.
– Helle Bossen, Økologisk Landsforening
Økoforening: Prisen har stor betydning
En af grundene til, at salget ikke længere vokser, er, at vi i tiden efter krisen er blevet mere prisbevidste, forklarer markedskonsulent fra Økologisk Landsforening, Helle Bossen.
– Den merværdi, der er i det økologiske, bliver svær at forklare. Prisgaber er blevet så stort, at når man kan købe en almindelig mælk til fire kroner og en økologisk til otte kroner, så er der nogen, som ikke kan følge med, siger hun.
Denne betragtning er Boyan Vasilev, marketingforsker ved Aarhus Universitet, enig i.
Han mener ikke, at de økologiske forbrugere er mere loyale over for de økologiske produkter end alle andre, og derfor føler de sig ikke forpligtede til at købe økologisk.
– Hvis gabet mellem det økologiske og det almindelige produkt ikke var så stort, var der nok flere, der var villige til at skrifte til det økologiske produkt, siger han.
Helle Bossen pointerer dog, at det vil være vanskeligt at mindske prisgabet, fordi den økologiske landmand kun kan tjene penge på sine varer, hvis priserne bliver på deres nuværende niveau.