Hop din matematik. Jagt de geometriske former. Eller hold en power-pause. Det er blot nogle af de forslag, som Frederiksberg Kommune har haft held til at få ud i folkeskolerne, efter reformen satte 45 minutters motion på skoleskemaet hver dag.
Planen, som Frederiksberg kommune nu følger, er udarbejdet af Kommunernes Landsforening (KL), da det ofte var svært for lærerne at presse motionen ind i undervisningen. Men i Frederiksberg Kommune er de gået skridtet videre og har udarbejdet et “Bevægelseskatalog”.
– Formålet er at give noget inspiration til, hvordan man kan gå ind og arbejde med bevægelse i hverdagen både i den understøttende undervisning, men også i forhold til generelt at få implementeret de 45 minutters daglige bevægelse, siger Signe Klitgaard Vestergaard.
Vi har det, der hedder en ugentlig udeskole, hvor børnene skal gå ud til et sted, og løse nogle opgaver derude.
Helle Ahrenkilde, folkeskolelærer hos Skolen på Dueven
På den måde kan skolerne og lærerne få ideer til, hvordan de kan inddrage forskellige fysiske aktiviteter og øvelser i undervisningen. En af dem, der har været med til at fremsætte forslagene, er Signe Klitgaard Vestergaard. Hun håber på, at forslagene kan hjælpe med at opsætte det til virkelighed.
Hop tabellerne i matematik
Forslagene hører inde under følgende kategorier:
- Bevægelse i fagene
- Bevægelse i form af brain breaks/power pauser
- Bevægelse som idræt og motion
- Andre bevægelsesunderstøttende aktiviteter
- Inspiration til indretning og lege i skolegården
Motion og bevægelse er på skemaet i Skolen på Duevej
Det er f.eks. aktiviteter som at hoppe tabeller i matematik, at være på jagt efter geometriske forme i skolegården eller at lave almindelige former for motion som løb eller gymnastik. En såkaldt power pause er en kort, aktiv pause, der har til formål at øge elevernes koncentration og energi. Og det har man blandt andet haft glæde af på skolen på Duevej.
Læs også: Folkeskoleelever er ikke svedige nok
Skolen har længe haft motion og bevægelse på skemaet, selv inden skolereformen blev vedtaget. Helle Ahrenkilde er en af de mange lærere, der inddrager den nye og anderledes læremåde i sin undervisning. Hun kan tydelige mærke, at eleverne har godt af at komme ud og få klaret hovedet:
– Vi har det, der hedder en ugentlig udeskole, hvor børnene skal gå ud til et sted, og løse nogle opgaver derude. Vi har også hentediktat, hvor børnene skal løbe ud og hente nogle ord og løbe tilbage igen og skrive ordet ned, siger Helle Ahrenkilde.
Læs også: Forsker: Piger skal støttes mere end drenge