(Opdateret 31/10 Kl. 13.27)
Søgegiganten vil nu ind på markedet for leveringer af varer bestilt på internettet, og de vil levere varerne i løbet af få timer i førerløse biler. Sådan forlyder det fra det amerikanske teknologisite 9to5google.com, der leverer nyheder om Google. De førerløse leveringer har dog endnu lange udsigter, mener danske eksperter.
Ifølge New York Times testkører Google i øjeblikket en ordning med deres ansatte i San Francisco. De ansatte har for tiden mulighed for at få leveret varer bestilt på internettet inden for få timer. Indtil videre sker leveringerne i helt almindelige biler med en erfaren chauffør bag rattet, men ifølge det amerikanske teknologisite 9to5google.com planlægger Google, at leveringerne skal ske i selvkørende biler. Google vil ifølge New York Times ikke stå for salg af produkter, men udelukkende bringe varer ud for virksomheder.
Tvivl om udsigterne
De førerløse leveringer er dog ikke lige om hjørnet. Lektor på Institut for Elektroteknologi på Danmarks Teknologiske Universitet Nils Axel Andersen fortæller, at der går længe, før vi ser selvkørende biler i gadebilledet i USA såvel som Danmark.
“Jeg plejer at sige, at de kommer om 20 år, men det kan godt være, at vi allerede ser forsøgsordninger inden for 10 år,” fortæller han.
Selvom Nils A. Andersen ikke mener, at de selvkørende biler vil præge gadebilledet i den nærmeste fremtid, så forventer han, at bilerne vil komme til Danmark kort efter, at de er slået igennem i USA.
Cand.Scient Ph.d. studerende på Institut for Kemi-, Bio- og Miljøteknologi Kjeld Jensen er mere optimistisk omkring udsigterne. Han bider mærke i, at bilerne allerede kører rundt i Californien. Han vil ikke komme med en tidshorisont, men mener, at bilerne teknologisk er så langt fremme, at det hovedsageligt er lovgivningen, der bestemmer, hvornår bilerne vil være at se på de danske veje. Kjeld Jensen forventer dog ikke, at vi vil se førerløse biler i Danmark fra den ene dag til den anden. Han forestiller sig, at de almindelige personbiler løbende bliver mere automatiske.
”Man kan godt forestille sig en glidende overgang, hvor bilen begynder at blive mere automatisk. Der er ingen, der siger, at det kommer som et stort spring,” vurderer Kjeld Jensen.
Som en avanceret GPS
Nils A. Andersen forklarer, at de selvkørende biler fungerer som avancerede GPS’er. Bilerne fungerer ved, at man indtaster en destination, og så sørger bilen for resten:
”Det er ligesom en almindelig Tomtom, der kan planlægge din rute. Bilerne har så sensorer til at se de andre biler, cyklister og fodgængere, så den undgår at køre ind dem,” forklarer han.
Store bilmærker som Audi, Ford og Volvo eksperimenterer ligeledes med at udvikle førerløse biler.