Google vil revolutionere spiloplevelsen

De klassiske konsolspil får konkurrence fra Google Stadia.
Foto: Jesper Martin Jensen

Den amerikanske IT-gigant, Google, lancerede tirsdag deres nye spiltjeneste Stadia, som efter planen kommer til Europa i løbet af 2019.

Idéen er at man ikke længere behøver at downloade de spil, som man ønsker at spille, skriver selskabet i en pressemeddelelse. I stedet streamer man spillene via internettet, som man kender det fra andre streamingtjenester som Netflix, HBO eller Spotify.

Hvis de kan levere hvad de lover, så kan det blive en kæmpesucces i Danmark
Rune Kristian Lundedal Nielsen, ekspert i computerspil.

Det bliver desuden muligt at tilgå sine spil på mobilen, computeren, TV’et og tablet i visse tilfælde med en bedre grafik, end man kender det fra de klassiske konsoller. Dette skyldes, at man ikke længere er begrænset af hvor god en computer man selv har, da selve spillene i stedet afvikles fra Googles store datacentre, skriver Google.

Selvom det kan lyde spændende, så er der dog også potentielle udfordringer ved Google Stadia, vurderer ekspert.

Internetudfordringen

Kvaliteten af internetforbindelsen er afgørende, når så store datamængder skal sendes til din skærm.

– Folk der spiller FIFA (fodboldspil, red.) i dag for at blive de bedste, de spiller med en ledning for at sikre en stabil internetforbindelse. Så hvis man nogle gange oplever problemer med Netflix, så vil man nok opleve endnu flere problemer med det her, siger Rune Kristian Lundedal Nielsen, lektor ved IT-Universitetet og ekspert i computerspil.

Hvis du i forvejen synes det er ubehageligt, at Facebook kan sige noget om dig ud fra hvad du ‘liker’, så er det her altså markant værre
Rune Kristian Lundedal Nielsen, lektor ved IT-Universitetet og ekspert i computerspil

Dette til trods, så er Danmark dog et af de lande, hvor han mener der er størst potentiale for succes.

– Der er få lande, som har så god digital infrastruktur som Danmark. Så hvis de kan levere, hvad de lover, så kan det blive en kæmpe succes i Danmark, siger Rune Kristian Lundedal Nielsen.

Læs også: Gaming i uafbrudt døgndrift

Privatlivsudfordringen

Det er imidlertid ikke kun problemer med internetforbindelsen, som vil kunne skræmme den kritiske forbruger, mener Rune Kristian Lundedal Nielsen.

– Google vil kunne skabe en ret præcis personlighedsprofil af dig, da de har adgang til alle din spildata. Hvad du kan lide, hvad du ikke kan lide, hvordan du reagerer i bestemte situationer, hvem du har spillet sammen med osv. Så hvis du i forvejen synes det er ubehageligt, at Facebook kan sige noget om dig ud fra hvad du ‘liker’, så er det her altså markant værre, siger Rune Kristian Lundedal Nielsen.

Kreativitetsudfordringen

Når man ejer et spil, så ejer du i et vist omfang også spillets data. Det giver mulighed for at ændre i spillets data. Flere af de mest populære spil de seneste år er opstået på denne måde – som såkaldte ‘mods’ (modifikationer, red.). Populære spil som Counter-Strike og Dota 2 er modifikationer af eksisterende spil, hvor brugere har ændret i spillets kode, og derved skabt et nyt spil. Det vil imidlertid ikke være muligt med Google Stadia, og det finder Rune Kristian Lundedal Nielsen problematisk.

Læs også: Rådet for Digital Sikkerhed advarer: Nye smarte produkter er usikre og uprøvede

– Den kreativitet kan jeg godt frygte forsvinder. Mange af de her succeser er kommet af, at folk har fiflet med koden. Det bliver der lukket ned for nu. Nu lever man i stedet på Googles nåde, og hvad de vælger at udgive af værktøjer, siger Rune Kristian Lundedal Nielsen.

Positiv med forbehold

Selvom Rune Kristian Lundedal Nielsen vurderer, at Google Stadia har gode muligheder for succes på det danske marked, så tager han sine forbehold.

Læs også: Nyt Harry Potter spil på vej: Dille eller døgnflue?

– I den video de lancerede så det fantastisk ud, så hvis de kan levere det, så kan det blive en stor succes i Danmark. Men der bliver meget ofte lovet meget store ting i den her branche. Jeg skal lige se det, før jeg tror det, siger Rune Kristian Lundedal Nielsen.

Sådan gjorde vi: Historien blev lokaliseret via Googles pressemeddelelse om lanceringen, og informationer og udtalelser fra Google er hentet herfra. Interview med Rune Kristian Lundedal Nielsen er foretaget via telefon.