Amerikanske Apple har lovet mere end selskabet kan leve op til, da det for nylig lancerede sin nye iPad i Australien. Derfor vil Apple nu kompensere de kunder, der føler sig vildledt af selskabets markedsføring. Det skriver det australske ABC News.
Den ny iPad er i stand til udnytte det nye supermobilnet, 4G, lød et af salgsargumenterne fra Apple. Det er også rigtigt, men det gælder kun i Canada og USA.
Danske købere af den nye iPad har for øvrigt samme problem som de australske kunder.
De australske konkurrence- og forbrugermyndigheder (ACCC) mener Apple med påstanden om adgang til 4G vildleder kunderne og dermed overtræder forbrugerlovgivningen.
Allerede dagen før iPad’en kom ud i de australske butikker, blev Apple advaret af ACCC, men det ignorerede selskabet.
Apple erkender, at det nye apparat ikke kan udnytte supermobilnetværket i Australien. Selskabet vil nu offentliggøre yderligere informationer, så kunderne ikke efterlades i tvivl om, hvad Ipad’en kan og ikke kan.
Selskabet vil desuden kontakte sine iPad-kunder og tilbyde dem en kompensation, såfremt de føler sig vildledt. Hvor stor en kompensation, der kan blive tale om, nævner ABC News ikke noget om.
I Danmark har Forbrugerrådet slået fast, at der er tale om vildledende markedsføring, når Apple sætter 4G-angivelser ved siden af logoer fra de danske teleselskaber i reklamerne for The new iPad.
/ritzau/