Menstruationskoppen, en lille kop af silikone, der fungerer som et alternativ til bind og tamponer, oplever en øget interesse, fortæller tre forhandlere: Kopperiet, Matas og Organicup.
Henrik Engberg Johannsen, informationschef for Matas, fortæller om tendensen:
– Salget af menstruationskoppen har været absolut stigende. Især inden for det sidste halve år. De tilbagemeldinger, vi har modtaget, har været meget positive. Der er kvinder, som siger, de ikke vil kunne undvære den.
En af de mange kvinder, som for nylig har skiftet til menstruationskoppen, er 23-årige Caja Gram Rasmussen, som studerer farmaci på Københavns Universitet. Årsagen var en opfordring fra en veninde.
– Jeg tænkte, at det er godt for miljøet, og så dyr er den heller ikke, så nu giver jeg den en chance.
Tilvænning til brug af koppen
For Caja Gram Rasmussen tog det ikke lang tid at vænne sig til at bruge den lille kop:
– Jeg var egentlig rigtig skeptisk til at starte med, fordi jeg syntes, at det lød ekstremt klamt. Men det var faktisk kun de første par dage, hvor jeg tænkte, hvad er det her for noget? Jeg blev dog hurtigt tryg ved den.
At der er forskellige tanker forbundet med brugen af menstruationskoppen, er også noget Kristian Meincke, stifter af Organicup, har oplevet i forbindelse med kundehenvendelser.
– Det er ligesom noget, der deler vandene. Enten synes man, det er vildt smart, ellers synes man, det er vildt ulækkert. Samtidig er det noget, som kræver en del mere tilvænning end brugen af tamponer og bind, siger han.
Læs også: Sojamælk forstyrrer din hormonbalance
Selvom der er delte meninger om koppen, har salget hos Organicup netop rundet 150.000, oplyser Kristian Meincke.
Caja Rasmussen synes også, trods sin umiddelbare skepsis, at skiftet til menstruationskoppen har gjort den tid på måneden lettere:
– Jeg vil ikke sige, at jeg glæder mig til at få menstruation, men jeg tænker ikke over, at jeg skal have den på samme måde, som jeg gjorde før. Nu er det ikke en udfordring på nogen måde. Jeg går aldrig nogensinde tilbage til bind og tamponer.
Ud over bekvemmelighed har økonomi også spillet en rolle.
– Som pige ved man, at både tamponer og bind er ekstremt dyrt i længden. At skulle betale et engangsbeløb på 200 kroner er jo ingenting for noget, som holder i ti år. Det er noget, som virkelig lokker, siger hun og understreger det miljørigtige i fravalget af tampon- og bind-brugen.
En menstruationskop koster mellem 180 og 300 kroner og holder i op til 10 år. Til sammenligning koster en pakke tamponer eller bind omkring 30 kroner.
Succes blandt de yngre
Hos Organicup peger salget på, at koppen blandt skandinaviske kvinder er mest populær hos de yngre.
– I Skandinavien sælger vi klart flest model A-kopper, som vi anbefaler til kvinder på under 30, der ikke har født.
Virksomhedens anden model, B-modellen, er en lidt større udgave til kvinder, som har født eller er over 30 år. Denne model sælger ifølge Kristian Meincke ikke nær så godt i Skandinavien som A-koppen, men den omsætter til gengæld bedre i England og Tyskland.
Læs også: Den omstridte p-pille: Mellem frygt og fakta
Samtidig kommer Kristian Meincke med et bud på, hvorfor salget varierer i de forskellige lande:
– I Tyskland har menstruationskoppen været på markedet længere tid, så kvinder over 30 har måske haft mere tid til at vænne sig til den. Vanen med at bruge bind og tamponer er måske ikke ligeså indgroet.
Fakta om Menstruationskoppen
- Menstruationskoppen findes i flere varianter og størrelser
- Den er lavet af silikone
- Den foldes og sættes op i skeden, hvor den drejes, så den folder sig ud. Der skabes et vakuum, og den bliver siddende og opsamler menstruationsblodet
- Den skal skiftes ca. to gange i døgnet hvor den tømmes og skylles
- Den skal skoldes i kogende vand før og efter hver menstruation
- Prisen er omkring 200 kroner afhængigt af de forskellige modeller
Nettet kan informere
For Caja Gram Rasmussen handlede skepsissen også om mangel på information.
– Jeg anede slet ikke noget om den overhovedet.
Hun foretog derfor en google-søgning, som overbeviste hende.
– Den viste, at de fleste var rigtig tilfredse med koppen, siger hun.
Ligesom Caja Rasmussen, er der mange, som søger information om koppen på nettet. Dette er noget, som bl.a. Mette Kim Witten, indehaver af virksomheden Kopperiet, har oplevet. I 2012 anskaffede hun sig sin første menstruationskop men var frustreret over, at det ikke var let at finde viden omkring de forskellige produkter og menstruationskoppen generelt.
– Jeg besluttede mig for at lave en hjemmeside for at samle al den viden om m-kopper, der findes, fordi jeg nok ikke var den eneste, som var nysgerrig på denne geniale opfindelse, siger hun.
Der viste sig at være stor interesse for emnet, og Mette Kim Witten startede i slutningen af 2014 sin egen web-shop med salg af forskellige menstruationskop-mærker. I dag er det månedlige salg ofte over 300 styk, mens det i begyndelsen var omkring 150.
Menstruation gennem historien
Der findes ikke et entydigt svar på, hvordan kvinder gennem tiden har klaret den tid på måneden. Alligevel er det muligt at få et overordnet billede af de påfund, som har været behjælpelige under menstruationen. Så tag et kig tilbage i historien og bliv klogere på kvinders håndtering af deres månedlige blødning:
Hvis du ønsker at se en video om, hvordan en menstruationskop virker, så klik på linket herunder.