Matematikgenier, IT-hajer og innovative løsninger. Region Hovedstaden vil have flere unge til at interessere sig for naturfagene.
Derfor har regionen netop bevilliget syv millioner kroner til ni projekter, som skal understøtte unges såkaldte STEM-kompetencer. STEM-kompetencer er viden og kunnen indenfor teknologi, IT, ingeniørkundskab, naturvidenskab og matematik.
En indsats, der ifølge fremskrivninger på efterspørgslen på arbejdskraft i regionen, er hårdt brug for.
– I 2025 vil der i Region Hovedstaden mangle ca. 17.000 personer med naturvidenskabelige, tekniske og digitale kompetencer. Det skriver Region Hovedstaden i en pressemeddelelse.
Docent: Vi har rigeligt med STEM-kompetencer
Bjørn Friis Johannsen, docent og faglig leder ved den naturfags didaktiske forsknings- og udviklingssatsning på Københavns proffesionshøjskole, er ikke sikker på, at der mangler folk med naturvidenskabelige, tekniske og digitale kompetencer.
– Jeg kender godt historien om manglende STEM-kompetencer, men jeg er ikke sikker på, at der mangler folk med STEM-kompetencer, siger han.
Netavisen har forelagt dette synspunkt til Region Hovedstaden, der dog ikke havde yderligere kommentarer.
Naturfag set gennem nye briller: Virtual Reality indtager folkeskolen
Hvad er STEM
- STEM står for Science, Technology, engineering og Mathematics.
- STEM er en samlet betegnelse for uddannelser indenfor teknologi, IT, ingeniørkundskab, naturvidenskab og matematik.
Hvad er STEM-kompetencer - Matematisk, videnskabelig og teknologisk indsigt
- Datagenerering og -analyse
- Kritisk tænkning og problemløsning
- Teknologisk opfindsomhed og kreativitet
- Logisk tænkning og praktisk intelligens.
Kilde:Teknologipagten.dk og teknologisk.dk
Hovedstaden: Vi har behov for klimakompetencer
Det er vigtigt at få unge mennesker til at vælge naturfagene, da der i fremtiden bliver brug for dem til at løse udfordringer med klima og miljø. Det oplyser Region Hovedstaden i en mail til Netavisen.
– Der er brug for viden og kompetencer til at udvikle nye grønne løsninger, samt til at udbrede kendte teknologier for at nå både danske og internationale klimamål. STEM-uddannelserne giver netop den slags kompetencer, som kan bidrage til den grønne omstilling og en bæredygtig udvikling, fortæller Region Hovedstaden i en mail til Netavisen.
Også Bjørn Friis Johannsen mener, at udfordringen med klimaforandringerne gør, at naturfagene er væsentlige.
– For overhovedet at kunne deltage i løsningerne af klimaproblematikkerne skal man kunne forholde sig til, hvad klimaforandringer er for noget, forklarer han.
Gymnasieelever på studietur: Nu tager de toget og betaler klimaaflad
Piger, hvor er i?
Hos Region Hovedstaden er målsætningen med investeringen klar.
– Målsætningerne er at få flere til at uddanne sig indenfor STEM, at få flere faglærte med STEM-kompetencer og at få flere kvinder i STEM, oplyser Region Hovedstaden i en mail.
At der mangler kvinder på de naturfaglige uddannelser, er Bjørn Friis Johannsen enig i. Han mener netop, at manglende diversitet er et af naturfagenes store problemer.
– Hvis du kigger på en typisk datalogiafdeling, så er der ingen kvinder, det er bare hvide mænd. Sammensætningen er helt skør. Det er stort set altid kun hvide mennesker på naturvidenskab i Danmark, hvilket overhovedet ikke afspejler befolkningssammensætningen, forklarer han.
Hos Region Hovedstaden forventer man dog ikke, at investeringen alene kan løse problemet. Men det er, som de i en mail til Netavisen skriver, et skridt i den rigtige retning.
Vores investering er et skridt på vejen. At påvirke unges uddannelsesvalg er et langt og sejt træk. Men projekterne kan bidrage til den samlede indsats på området og være med til at motivere de unge til at søge STEM-uddannelser.
Sådan gjorde vi: Journalisten fik ideen til artiklen efter at have læst en pressemedelelse fra Region Hovedstaden. Journalisten har, været i kontakt med region hovedstaden via mail, mens interviewet med ekspertkilden Bjørn Friis Johannsen er foretaget telefonisk.