Det kan få omfattende konsekvenser, hvis togene over Øresund bliver lammet som følge af lockout.
Sådan lyder bekymringen fra formand for Pendlerklubben Kystbanen, Michael Randropp.
– Hvis strejken kommer til at vare længe, kan det komme til at skade Øresundsregionen, der også led et ordentligt knæk, da der var id-kontrol ved Øresundsbroen. Jeg er meget, meget bekymret, siger han.
Den 7. marts varslede Banedanmark i en pressemeddelelse, at en mulig strejke kan betyde, at togtrafikken i Danmark bliver indstillet. Det gælder også Kystbanen, der dagligt fragter tusinder af danske og svenske pendlere på arbejde over Øresund.
– Al togtrafik i Danmark vil stoppe, hvis en strejke indtræffer den 4. april eller hvis der kommer en lockout den 10. april. Vi har trafikstyring indtil Peberholm, så togene vil ikke kunne køre over Øresundsbroen, lyder det yderligere fra Banedanmark.
Læs også: Togtrafikken kan blive lammet: Kaos i vente for pendlerne
Pendlere i klemme
Så mange kører over Øresund hver dag
– 20.600 køretøjer krydser gennemsnitligt over Øresundsbroen hver dag, heraf:
– 18.400 personbiler
– 1.330 lastbiler
– 134 busser
– 45.700 mennesker krydser dagligt Øresundsbroen med bil
– 29.000-32.500 kører dagligt over Øresundsbroen med tog
– 13.800 pendler dagligt over Øresund hver dag
Kilde: Øresundsinstituttet
Omkring 14.000 mennesker pendler dagligt over Øresund, hvoraf 93 procent pendler fra Skåne til Sjælland. Det viser tal fra Øresundsinstituttet fra 2016.
Hvis strejken indtræffer, vil det betyde, at mange mennesker ikke vil kunne komme på arbejde. Ifølge arbejdsmarkedsforsker ved Roskilde Universitet, Bent Greve, kan det få store konsekvenser for pendlernes arbejdsliv.
– Hvis der kommer en lockout, så togene ikke kører, og man ikke kan komme på arbejde, er det ens eget ansvar. Og kan man ikke komme på arbejde, kan man i værste fald risikere at blive opsagt. Det gælder, uanset om man arbejder i Danmark eller Sverige.
Jeg aner ikke, hvad jeg vil gøre, hvis togene ikke kører. Det er en katastrofe.
Helena Petré, Øresundspendler
En af dem, der vil kunne mærke stilstanden over Øresund på egen krop, er Helena Petré, der dagligt pendler mellem København og Lund for at komme på arbejde på Lunds Universitet.
– Jeg aner ikke, hvad jeg vil gøre, hvis togene ikke kører. Det er en katastrofe. Jeg har talt med min arbejdsgiver i dag, som har sagt, at jeg bliver nødt til at finde en løsning. Min arbejdsgiver og mine kolleger ved intet om, hvad der sker i Danmark, og det er der generelt ikke mange i Skåne, der gør.
Læs også: Forlænget ID-kontrol gør det sværere at være dansk studerende i Sverige
Arbejdsmarkedsforsker: Vil vare få dage
Bent Greve vurderer dog, at vi ikke skal forvente, at lockouten kommer til at vare længe.
– Hvis lockouten indtræffer, vil der højst sandsynligt komme et folketingsindgreb inden for et par dage, for landet bliver fuldstændig lammet.
Helena Petré håber heller ikke, at lockouten kommer til at vare længe, hvis den indtræffer.
– Hvis det kun handler om en uge, kan man måske arbejde hjemmefra, men hvis det kommer til at stå på i længere tid, vil det være forfærdeligt, siger hun.
Læs også: Nu er den svenske grænsekontrol i gang
En af de andre steder, hvor Banedanmark strejke vil kunne ramme hårdt, er Københavns Lufthavn, hvor flere tusinde svenskere er ansat. Københavns Lufthavn ønsker dog ikke at kommentere på, hvilke konsekvenser indstillingen af togtrafikken over Øresund kan få for lufthavnen.
Også medicinalfirmaet Ferring Pharmaceuticals i Ørestad, hvor ca. 30 procent af medarbejderne er svenske, ønsker ikke at komme med en kommentar til, hvad strejken kan komme til at betyde for de mange medarbejdere.
Sådan gjorde vi: Idéen til historien udspringer af manglende omtale af konsekvenserne for Øresundspendlerne i forbindelse med strejke- og lockoutvarslerne som følge af sammenbruddet af Overenskomstforhandlingerne 2018. Alle kilder er interviewet over telefon.